MINI har taget en speciel gæst med til New York International Auto – en elektrisk version af den klassiske Mini.
Navnet er måske ikke vanvittigt opfindsomt, men MINI har taget det lille hundehus, et ikon fra 1959 og bragt ind i det nye årtusinde med The classic Mini Electric, der kombinerer det charmerende ydre fra den originale Mini med en moderne elmotor.
MINI og Clever i samarbejde om billig strøm
Desværre vil MINI ikke fortælle ret meget om de tekniske detaljer om bilen, som desværre også kun bliver bygget i dette ene eksemplar. Faktisk er det hele et stort mediestunt, der skal overbevise os alle sammen om, at MINI, som er ejet af BMW, har mere grøn samvittighed end andre bilmærker, fordi de har lavet eldrevne biler længere. Det er den slags, som på moderne dansk kaldes greenwashing – når ’sorte’ virksomheder forsøger at bilde kunder ind, at de meget grønne.
Nye erfaringer
Helt så slem er MINI og deres ejer BMW nok ikke. For faktisk har de to mærker arbejdet med elbiler i mange år. I 2008 præsenterede man MINI E - baseret på forgængeren for den nuværende MINI 3-dørs. Der blev produceret omkring 600 eksemplarer. Det i sig selv er ikke så imponerende, men de erfaringer man fik fra udvikling, produktion og feedback fra kunder var ekstremt vigtige i udviklingen af BMW i3, der har været i produktion siden 2013.
I det nuværende program har MINI deres Cooper SE Countryman ALL4 plug-in-hybrid med en elmotor, som sender sine kræfter til baghjulene, mens den trecylindrede benzinmotor driver forhjulene. I alt er der 224 hk og det samlede forbrug er på 47,62 km/l.
Tesla har ikke været benchmark for Porsches nye elbil
Men The classic Mini Electric er også vigtig, fordi den skal spinde en tråd til MINI’s kommende elektriske model, som vi så første gang på Frankfurt Motor Show i 2017. Indtil videre hedder den stadig MINI Electric Concept, men vi skulle se en produktionsbil allerede i 2019 – lige inden 60-årsdagen for den klassiske Mini, som skal produceres på MINI fabrikken i Oxford.