Mange danskere foretrækker efterhånden helårsdæk, selvom vinterdæk er stadig bedst, når det kommer til at bremse i vådt eller rigtig koldt vejr. Men der er stadig stor forskel mellem bedste og værste vinterdæk, viser den seneste test fra FDM.
Selvom temperaturen endnu ikke er vinterlig, er sæsonen for vinterdæk ikke mange uger væk. De senere års milde vintre har ganske vist fået mange til at vælge helårsdæk, men begynder vintervejret for alvor at vise tænder, kan de ikke matche vinterdæk. Vinterdæk giver nemlig stadig det bedste vejgreb i vinterføre.
FDM: Sommerdæktest uden tabere – men et er markant bedre
Hvilke vinterdæk der er bedst, viser årets store test af 28 vinterdæk, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber. I år fordeler testens dæk sig på størrelserne 16-tommer (205/55 R16), der er Europas mest solgte dækstørrelse og passer til f.eks. VW Golf, og 17-tommer (215/55 R17), der passer til de populære SUV’er i mellemklassen som Skoda Karoq og VW T-Roc.
Derfor skal du skifte til vinterdæk nu
Stadig flere bilister vælger at køre på helårsdæk. De bedste af slagsen kan også være et godt alternativ, men kun så længe vi har en mild vinter. Får vi en vinter som den seneste, hvor januar begyndte med hård frost og massivt snefald, er det vores klare anbefaling, at man kører på vinterdæk. De står i det hele taget bedst fast på både våde og hvide vinterveje, siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.
To dæk dumper
Tilbage til vinterdæktesten, hvor 15 ud af 28 dæk klarer sig til bedømmelsen ’god’, mens ni dæk klarer sig gennemsnitligt og to under gennemsnittet. Endelig dumper to dæk på dårlig sikkerhed.
Kører du elbil – så er vinterdækkene ekstra vigtige
Hvor stor forskel der er testens dæk imellem, viser bremsetesten på våd vej. Blandt 17-tommerdækkene skulle gruppens ’dårligste’ dæk, Davanti Wintoura+, bruge 41,3 meter på at bremse ned fra 80 km/t. Det er 7,1 meter mere end Pirelli Cinturato Winter 2, der ’blot’ skulle bruge 34,2 meter. Det svarer til, at bilen med Davanti-dækket fortsat kørte med 33 km/t, da bilen med Pirelli-dækket holdt stille. Stort set samme forskelle mellem top og bund gør sig gældende i testen af 16-tommerdækkene.
Et godt vinterdæk skal ikke bare have gode egenskaber i sne, men i lige så høj grad på tør og især våd vej ved lave temperaturer. Derfor tester vi dækkenes egenskaber på forskellige vejunderlag. Bilister har forskellige krav til dæk, og det er langtfra sikkert, at testvinderne altid passer til ens behov. Derfor kan det være en god idé at dykke ned i vores test, før man beslutter sig for, hvilke vinterdæk man vil købe. FDM anbefaler, at man altid lægger vægt på, at dækket, man vælger, klarer sig godt på især våd vej.
Den oversete fare: Kører du også med forkert dæktryk?
Ud over dækkenes køreegenskaber indgår også deres miljøegenskaber i testen. Det vil sige dækkenes levetid, slidstyrke, støj og rullemodstand, samt hvor de er produceret.
Overordnede vinder blandt 16 tommer dækkene var Continental WinterContact TS 870. Blandt 17 tommer vandt Goodyear UltraGrip Performance 3.
FDM’s 8 råd til dig, der skal købe dæk
Ved køb af dæk skal du sørge for, at dækkene på alle fire hjul om muligt har samme produktionsdato og dermed også samme egenskaber.
Køb ikke nye dæk, der er mere end tre år gamle. Oplysninger om dækkenes alder kan findes i DOT-specifikationen på dækket.
Køb om muligt nye dækmodeller for at drage fordel af den tekniske udvikling og de forbedringer, som dækproducenterne løbende foretager.
Brug altid fire dæk af samme model og type.
Dækkenes mønsterdybde bør ikke komme under 3 mm.
Hvis mønsterdybden er forskellig på de fire dæk, skal du montere dækkene med mest mønster på bagakslen, da dette især i sving øger kørestabiliteten på grund af dækkenes bedre evne til at overføre kræfter på tværs af kørselsretningen.
Kontrollér dæktrykket regelmæssigt, f.eks. hver anden uge.
Ved tung last i bilen skal dæktrykket øges i henhold til bilfabrikantens specifikationer.