Lad os lige slå det fast med rustne syvtommersøm. Biler er ikke bygget til det danske klima – bilfabrikkerne sparer pengene til beskyttelse til vores lille markede. Derfor anbefaler Teknologisk Institut, at alle biler uanset rustgaranti får en supplerende rustbeskyttelse fra helt ny - jo før, des bedre. Den første behandling er den vigtigste, for den varer i mange år. Sammenlignet med en bil uden beskyttelse er en gammel beskyttelse langt at foretrække.
Bilerne er fra fabrikkens side nemlig ikke rustbeskyttet til et liv i det danske klima, med fugtigt vejr og skiftende temperaturer, der giver kondens plus salt i vintermånederne. Salt er turbo for den kemiske proces, hvor jern oxiderer, altså reagerer med ilten og danner rust. Det øger hastigheden på rustdannelsen med 25 procent ifølge Teknologisk Institut. Så jo før bilen behandles - desto mere værdi får du for pengene.
Vovse, Volvo og tiny house – Volvo EX30
Lige nu er der højsæson for rustbeskyttelse, fordi mange gerne vil nå det inden vinter, men du kan faktisk rustbeskytte hele året rundt og dermed undgå ventetiden på dit lokale sprøjteværksted.
Du kan redde planeten
Og før du springer videre, fordi du tror, det ikke gælder dig, som kun har din fabriksnye bil i ganske få år, så har du desværre nok ret. Men alle andre vil drage gavn af din flid og penge, og du er således med til at sikre, at bilen og delene holder længere, før den skal skrottes eller have nye reservedele og begge dele er jo godt for klimaet, og det er vel også en slags argument.
”Husk på, at det er alle du usynlige ting, som man beskytter, altså alt det, som sidder under bilen. Hvis fx en bagbro er så gennemtæret af rust, at den skal skiftes, kan det være en så stor og dyr operation, at hele bilen måske skrottes. Det vil man have kunnet undgå, havde den været rustbeskyttet,” formaner Kirstine E. Rask, konsulent i Dansk Bilforhandler Union, DBFU, der er en organisation for brugtvognsforhandlere.
Bilen holder dobbelt så længe
Så hvor meget forlænger en rustbeskyttelse så en bils levealder? Det findes der faktisk et godt bud på.
Biler bliver bygget til at leve mellem syv og 12 år, og det flugter fint med gennemsnitsalderen på danske biler, der var på ni år i 2022. Men ifølge Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, kan biler sagtens holde op til 18 år – altså dobbelt så længe. Det istemmes af en gæv fynsk rustbeskytter, Morten Westerskov, fra Fyns Undervognscenter, der i samarbejde med Erhvervshus Fyn, har deltaget i et såkaldt GCO-projekt, Grøn Cirkulær Omstilling og sammen med Teknologisk Institut, Klimarådet og Danmarks Statistik, fik de regnet ud, hvad en rustbeskyttelse gør ved en bil.
Brugttesten – hvor slem er en brugt Peugeot 208?
Når undervognscenteret tager udgangspunkt i den dobbelte levetid for en bil, viser beregningerne, at man sparer lige så meget CO2, som at være vegetar i 2,5 år. Sagt på måske mere forståelig kilo-form, sparer man 7,7 tons CO2 ved at bilen rustbeskyttes og bruges dobbelt så længe. Du kan læse mere om denne undersøgelse her, men pas på, der er mange tal.
Leasing- og elbiler overses
Så os, der kun er til spritnye biler, kan altså gøre miljøet og menneskeheden en tjeneste med en simpel rustbeskyttelse. Alle andre kan derudover drage direkte, økonomisk nytte af en rustbeskyttelse. Altså fx dig, som har din nye bil i otte år, fordi der er et lån, som skal betales af og de, som køber en brugt bil, som fx en afdanket leasingbil. Dem er der nemlig rigtigt mange af nu om dage, og de bliver typisk ikke rustbeskyttet, da den ekstra udgift ikke er pengene værd på de korte lejekontrakter. Over halvdelen af alle personbiler i Danmark solgt sidste år, er leasingbiler, så sandsynligheden for at du falder over sådan en som brugt er stor.
Kan syntetisk brændstof redde din klassiske bil?
En anden type bil, som ofte overses af den klæbrige rustbeskyttelse, er den efterhånden populære stangvare – elbilerne. Lige over halvdelen af alle nye biler solgt i år har ledning.
Elbilen må gerne beskyttes
Teknologisk institut har en kontrolordning for rustbeskyttelsescentrene og her er meldingen, at værkstederne følger de såkaldte smøreskemaer, som er guides i, hvordan en bil skal rustbeskyttes, og de laves typisk sammen med bilfabrikanten. For elbiler er det typisk, at batterikasse og orange kabler ikke må sprøjtes. Batterikassen skal kunne komme af med varmen, og de orange højspændingskabler skal kunne ses af mekanikere og redningspersonale, så de ikke klippes.
”Følges skemaerne, er der ingen problemer for elbiler ruster præcis ligesom andre biler, og får de samme fordele,” oplyser Jan Ole Helbo fra Teknologisk Institut, der også slår hul i en myte. Der huserer billeder af elbiler, som er meget irede og rustne omkring de orange højspændingskabler, men det er ikke et billede, som Teknologisk Institut genkender – altså i overført betydning.
”Jeg har set billederne, men vi har ikke oplevet det i virkeligheden, og kan ikke sige, at det er en generel tendens. Kablerne er tre-dobbelt isolerede, så der er ikke tale om krybestrøm, der har sat turbo på rustprocessen – højst sandsynligt er der tale om en lokal fejl,” slår Jan Ole Helbo fast.
Den gode investering
Samlet set kan rustbeskyttelse være en klog investering, selv hvis du kun planlægger at eje din bil i få år. Det kan spare dig for penge, tid og bekymringer i fremtiden og sikre, at din bil forbliver i god stand.
46.000 biler i lommen – Biltorvet lancerer app
Rust kan udvikle sig hurtigt og føre til dyre reparationer, især hvis det spreder sig til vigtige komponenter som forbro, bagbro, bremserør, bærearme eller til deciderede gennemtæringer. Ved at rustbeskytte din bil kan du undgå mange af disse omkostninger. Rustbeskyttelse er i den sammenhæng en relativt lille investering sammenlignet med de potentielle omkostninger du får ved reparationer forårsaget af rust. Samtidigt kan du bryste dig af, at være god ved miljøet.
Audi TT fylder 25 og slagtes – vi kører den allersidste
Faktaboks:
Teknologisk Instituts og FDM’s råd til rustbeskyttelse:
· Sørg for at rustbeskytte din bil i de første måneder af bilens levetid. Det er bedre at forebygge rust end at stoppe begyndende rust. Alle biler kan tåle at blive rustbeskyttet.
· Få en uvildig fagmand til at vurdere, hvornår det er tid til rustbeskyttelse.
· Rustbeskyttelse kan foretages hele året rundt forudsat at centeret højtryksspuler vognbunden med varmt vand og har et effektivt tørreanlæg. Det har de rustbeskyttelsescentre, der er tilsluttet Teknologisk Instituts rustordning. Teknisk set er det bedre at rustbeskytte bilen i sommerhalvåret, men hvis bilen ikke tidligere har fået rustbeskyttelse, bør det blive gjort straks uanset årstid.
· Få bilen rustbeskyttet et sted, der er tilsluttet en uafhængig kontrolordning.
· Rustbeskyttelse er en god investering, hvis man vil beholde bilen i længere tid. Rustbeskyttelse medfører også længere levetid på mekaniske komponenter fx bremserør og bærearme.
· Biler, der er galvaniserede, skal også rustbeskyttes for at undgå rustangreb.
· Hvis du planlægger at sælge bilen indenfor tre år, er det ikke sikkert at det økonomisk set kan betale sig at rustbeskytte bilen, men en velholdt bil er ofte lettere at sælge.
· Bilerne er ikke fremstillet til 17-18 år i det fugtige, danske klima med skiftende temperaturer og kondens. På billigere biler er der ofte sparet på rustbeskyttelsen, men selv på de bedst beskyttede biler, vil der være dele, der ikke er beskyttet.
· Biler ruster hele året, fordi der er fugt og kondens. Salt bidrager til cirka en fjerdedel af rusten.
· Når du køber brugt bil, så tjek om den har fået supplerende rustbeskyttelse - og hvornår. Det kan spare dig for mange penge senere hen. Hvis du køber en ældre bil, så lad en uvildig fagmand vurdere, om rustbeskyttelse kan betale sig.
· På små, billige biler, kan en rustbeskyttelse med fordel købes sammen med et lyddæmpende lag, for at dæmpe støj.