FDM’s seneste test viser, hvor farlig en forkert pakket bil kan være i tilfælde af kollision – selv ved lav fart. Her får du tips til at undgå faren på sommerferien.

Det er de færreste danskere, der i år kommer til at køre på tværs af Europa i en proppet bil. Men mange af os har nok planlagt en tur ud i sommerlandet, og det sker sandsynligvis med bil fyldt med oppakning. En oppakning, som kan blive dødsensfarlig, hvis ikke den er pakket korrekt.

Corona gør autocampere hot

Det viser en test foretaget af FDM’s tyske søsterorganisation, ADAC, som har lavet to tests, der skal simulere en hurtig tur til byggemarkedet. I den ene crashtest blev en typisk mellemklassebil pakket med diverse kasser og løse genstande. I alt 145 kilo blev der læsset ind i bilen uden større omtanke, hvorefter en kollision blev simuleret ved at lade bilen køre frontalt ind i en mur med 45 km/t.

Alt du skal vide om kør selv ferie
 
Den relativt lave fart til trods røg godset gennem bilen med så stor kraft, at det ene forsæde blev revet løs, og hovedstøtten blev flået af. Begge testdukker foran blev klemt fast, og den ene dukke blev desuden ramt i hovedet af genstandene med så stor kraft, at det i et virkeligt uheld havde medført livstruende skader. Bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen, opfordrer til at tage pakningen af bilen mere seriøst.

Sådan sikrer du hunden, når du kører bil
 
Mange er ikke klar over risikoen at køre med løse genstande i bilen og de kræfter, der udløses ved et sammenstød. Men som testen viser, kan det nemt ende fatalt. I denne test udløste det 145 kg tunge gods ved sammenstødet en kraft svarende til syv ton, men selv mindre mængder kan have fatale konsekvenser.
 
Pak ordentligt
Traditionelt er pakning af bilen en ting, som faderen står for, og det er måske ikke så dumt. Eller i hvert fald, at der er en person, som tager ansvar for pakningen. For testens anden crashtest viste til sammenligning, hvilken forskel det gør, hvis bilen er pakket korrekt, og tingene er spændt ordentligt fast. Ved samme kollision og hastighed forblev det samme indhold holdt fast og udgjorde dermed ingen fare for hverken fører eller passager.

En sommer på hjul - Volkswagen Grand California
 
Forskellen på de to crashtest understreger vigtigheden af at pakke bilen korrekt. Også selvom mange undskylder sig med, at de ikke skal ret langt og kun kører langsomt. Kan man ikke have det hele på én gang, må man køre to gange fremfor at gå på kompromis med sikkerheden. Alternativt må man bruge en trailer eller en kassevogn, siger Søren W. Rasmussen, og tilføjer:

Sådan gør du: 
Store og tunge ting lægges nederst og gerne helt op til bagsædet eller på gulvet, så det ikke kan flytte sig

Sørg for, at ting ikke ligger løst og ikke kan bevæge sig i tilfælde af en kollision

Brug seler og stropper til at spænde godset fast. De kan ofte fastgøres ved særlige kroge i bilen – dem kan du finde i instruktionsbogen

Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge

Saml mindre genstande i én boks, selv et digitalkamera kan blive livsfarligt i en kollision

Brug bilens sikkerhedsnet, hvis den har et sådant

Sørg for, at der stadig er et godt udsyn bagud

Overlæs ikke bilen. Skal du langt, så tjek bilens anviste dæktryk, nogle producenter foreslår et højere dæktryk.