Hvilken brugt bil er den bedste? Det forsøger vi at finde svaret på her med fem finalister, som strækker fra koreansk familiebil til en tysk elbil.
Fabriksnye biler er ikke bare dyre, lige nu kan det være svært at få fat i en uden måneders leveringstid. Ved at købe brugt, slipper du for leveringsproblemer, og en anden person end dig har formentlig taget den meget dyre afskrivning fra de første år. Men bagsiden er jo, at du risikerer at købe katten i sækken. Derfor kårer danske motorjournalister hvert år Årets Brugtbil, og her finder du årets fem finalister.
BMW i3
Den lille tyske elbil var helt sikkert forud for sin tid, da den blev lanceret i 2013. Faktisk er BMW i3 bare blevet mere populær med tiden, i takt med at køberne har fået øjnene op for elbilernes kvaliteter, og at BMW har lanceret opdateringer med større batterier. For i3 er ikke den oplagte bil, hvis du kører fra Århus til København to gange om ugen. Den er til gengæld hamrende sjov, dynamisk, kvik og frisk at køre.
Teknisk er den også milevidt fra alt andet på de danske veje, da den er bygget i kulfiberforstærket plast og aluminium. Du skal altså ikke spekulere på rust, og generelt er elbiler solide og med få fejl. Det forklarer FDM Biltest i Hillerød, hvor finalen afholdes, som kun har set få i3’ere, men flere af dem har dog haft samme fejl på støddæmperne. Yasser Abaiji, som er teknisk konsulent hos FDM, forklarer også, at når noget går galt på i3, så er det typisk dyrere ting, som inverteren der omdanner jævnstrøm til vekselstrøm. Alligevel får i3 dommen solid, og en TCO på 1,71 kr./km.
TCO er en forkortelse for Total Cost of Ownership, og som her dækker over omkostninger til afskrivning, finansiering, forsikring, service, ejerafgift, kørsel (benzinpris: 13,21 kroner, dieselpris: 11,98 kroner, kWh-pris: 2,55 kroner).
Hyundai i30
Finalefeltets måske kedeligste bil, men lige så uinspirerende Hyundai i30 er, lige så praktisk er den. Bagagerummet sluger 602 liter, og bagsæderne har fin plads. Men det, der for alvor rykker for i30, er, at bilen er gennemgående solidt bygget. Faktisk er det den bil i finalefeltet, der har færrest fejl, og selvom testbilen er fra november 2017, så har den nybilsgaranti et helt år endnu.
Fordi i30 måske ikke er den mest sexede model på markedet, er prisen sammenlignet med konkurrenterne lidt lavere. Det er en fordel, og betyder, at i30 byder på en relativ lav TCO på 1,89 kr./km.
Mercedes C-Klasse
Mercedes C-Klasse er relativt dyr, og så kan det være en genvej at få et eksemplar, som har et par år på bagen, for så at kunne få mere udstyr eller en større motor. FDM Biltest har set rigtig mange C-Klasser, og en af de typiske fejl er elektronikken – som typisk opstår, fordi bilerne står og taber strøm hos forhandlerne. Men generelt kan du altså godt købe en C-Klasse med sindsro og uden frygt for dumme reparationer.
Det er dog absolut ikke en billig bil, og det kan også aflæses i TCO’en, som er 2,51 for benzinvarianter og 2,61 for dieselvarianter – eller næsten en krone mere per kilometer end finalefeltets billigste bil.
Skoda Superb
Superb er en favorit blandt store familier, fordi bagsædet og bagagerummet er nærmest gigantisk. Skal du have mere plads, skal du nærmest op i en minibus, men Skoda Superb er langt fra en minibus i udstråling, med sit klassiske, men afdæmpede design. Superb er meget langt fra datidens Skoda-jokes.
Men spørger man teknikerne hos FDM Biltest Hillerød, så er det faktisk Superb, der har flest fejl på tværs af hele finalefeltet. Her ser de mange fejl på styretøjet, og så har ti procent af alle de biler, de har testet, haft fejl på klimaanlægget. Så den tjekkiske kvalitet er altså ikke, hvad den har været.
Toyota Yaris
En billig og praktisk bil med lavt forbrug, specielt som hybrid, som testbilen. Toyota Yaris er populær af gode grunde. Den er nemlig billig at køre i. TCO’en er helt nede på 1,68 kroner per kilometer for en hybrid, så skal du have en billig pendlerbil, findes der ikke mange bedre alternativer.
Hos FDM Hillerød ser de dog en del fejl med tærede bremser, og FDM’s tekniske konsulent, Yasser Abaiji, påpeger, at hybridkomponenterne kan være dyre at reparere på, hvis de går i stykker. Alligevel er buddet, at Yaris er en solid bil, som kan køre mange billige kilometer.
Hvem der vinder Årets Brugtbil bliver offentliggjort torsdag den 14. oktober.