Der er markante forskelle i bremselængden mellem top og bund i årets store test af 33 nye vinterdæk – selv på våde danske vinterveje. Det samme gælder for slidstyrken på dæk – nogle holder næsten 20.000 kilometer længere. Så det er en god ide at finde mere viden om vinterdæk, inden temperaturen falder for alvor.
Hvor ondt mon det gør at ramme et stationært objekt med 39 km/t? Hvis du ikke har lyst til at opleve det på egen krop, så læs med her. For i FDM’s årlige vintertest, viser der sig endnu engang at være markant forskel på bremselængden på de bedste og dårligste dæk. Og det er altså ikke på is eller sne, men faktisk på våd asfalt.
FDM slår fast: Helårsdæk er dårligst
I gruppen 185/65 R15 bremsede det bedste dæk fra 80 til 0 km/t på 36,9 meter, mens det dårligste dæk brugte hele 10,8 meter mere, før bilen stod stille. Det betyder, at bilen med det dårligste dæk kørte med 39 km/t der, hvor bilen med de bedste dæk holdt stille.
Optimeret til våde veje
De senere års milde vintre har ganske vist fået mange til at vælge helårsdæk, men bliver vinteren i år mere hvid end grå, er sikreste vej frem de halvårlige hjulskift. Vinterdæk giver nemlig stadig det bedste vejgreb i vinterføre, men det er ikke ligegyldigt, hvilke vinterdæk, man vælger.
Tjek dybde på dit dækmønster – det er let nok
Det viser årets store test af 33 vinterdæk, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber. Som de senere år går størrelserne fra FDM’s sommerdæktest igen. Det betyder, at testens dæk fordeler sig på størrelserne 15-tommer (185/65 R15), der passer til minibiler som VW Polo, og 16-tommer (215/60 R16H), der passer til biler i mellemklassen som Opel Astra og Peugeot 3008.
De fleste forbinder vinterdæk med godt vejgreb i dyb puddersne, men faktisk er det dækkenes fodfæste på våde veje, der er mest interessant for danske bilister.
Årets brugtbil er for første gang en elbil
De danske vinterveje er ofte mere våde end hvide, og derfor er det egenskaberne på både våd og tør vej, der adskiller testens bedste dæk fra de mindre gode. Da hastigheden ofte er højere på våde og tørre veje, end når man kører i glat føre, er det vigtigt, at vejgrebet også her er godt, og at bremselængden er kort. Det er derfor, at egenskaberne ved disse forhold vægter 30 procent i den samlede bedømmelse, siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.
Det er dog ikke kun dækkenes vejgreb og bremselængde, der har været til eksamen. Også dækstøjen og slidstyrken er blevet testet. Her viste testen af 16-tommer dæk en forskel i slidstyrken svarende til 19.000 kilometer mellem det mest (42.000 kilometer) og mindst (23.000 kilometer) slidstærke dæk.
De bedste – og de værste
Testens længste bremselængde går til 15-tommer dækket Wanli SW611, som bruger næsten 48 meter for at bremse ned til 0 fra 80 km/t på våd vej. Det er så ringe, at FDM fraråder køb af dækket.
Den oversete fare: Kører du også med forkert dæktryk?
Omvendt har FDM været rundhåndet med 1. pladsen. Både Continental WinterContact TS 870, Goodyear UltraGrip 9+ og lettere overraskende Semperit Speed-Grip 5 kåres som testvinder i 15-tommer størrelsen.
I feltet for 16 tommer er det Coopertires WM-SA2 +, der skraber bunde, og som FDM ikke vil anbefale. Ligesom den mindre størrelse er det også her Continental WinterContact TS 870, der vinder sammen med Dunlop Winter Sport 5.
Alle har forskellige behov
Selvom der kåres vindere af testen, kan der godt være andre dæk, som passer bedst til dig. Hvis du eksempelvis har for vane at tage tre skiture til Norge, så skal du nok prioritere et dæk med særligt gode sne-egenskaber, forklarer Søren W. Rasmussen.
Buzzens mester – Volkswagen ID. Buzz
Bilister har forskellige krav til dæk, og det er langtfra sikkert, at testvinderne altid passer til ens behov. Kører man meget, kan en god slidstyrke eksempelvis være vigtigt for én. Et godt vejgreb i vinterføre er dog helt afgørende, og derfor anbefaler FDM, at man altid lægger vægt på, at dækket, man vælger, klarer sig godt på især våd vej. Her er FDMs dæktest være en uvurdelig hjælp i jagten på nye vinterdæk.