FDM har i samarbejde med tyske ADAC testet de nye vinterdæk, så du kan være klar til at køre en hvid eller sandsynligvis våd vinter i måde med de bedste dæk.
Selvom nålen viser næsten 20 grader, og vi endnu ikke har sagt farvel til september, er det alligevel en god ide at forberede dig på, at bilen skal have vinterdæk på indenfor en nær fremtid. Vi har tidligt skrevet om, at helårsdækkene ikke når hverken sommer- eller vinterdæk til sokkeholderne, når det kommer til de ekstreme situationer. Men nu er det bare sådan, at vintrene i Europa bliver mildere og mere våde, og det har selv dækproducenterne opdaget. Så i den seneste vinterdæktest fra FDM og deres tyske søsterorganisation ADAC, har man haft stort fokus på våd og tør asfalt. Og ikke overraskende er der ret stor forskel på de gode og dårlige dæk, specielt på våd vej.
FDM slår fast: Helårsdæk er dårligst
FDMs årlige vinterdæktest tæller i alt 28 dæk i størrelserne 16- og 17-tommer i år. Den første størrelse (205/55 R16) er Europas mest solgte og passer til biler i den såkaldte Golf-klasse, mens den anden (235/55 R17) passer til mange af de populære SUV’er.
I Danmark er vinteren ofte mere grøn end hvid, og det er netop egenskaberne på våd og tør vej, der adskiller testens bedste dæk fra de mindre gode. Da hastigheden ofte er højere på våde og tørre veje, end når man kører i glat føre, er det vigtigt, at vejgrebet også her er godt og bremselængden kort, siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen.
Ustabilitet
Det er kombinationen af et anderledes og dybere dækmønster og en blødere type gummi, der sikrer vinterdæk et bedre vejgreb i sne, is og sjap, end sommer- og helårsdæk kan tilbyde. Men netop den blødere gummi kan i visse tilfælde mærkes på kørslen.
Det er tid til vinterdæk – her er alt, hvad du skal vide
Afhængig af dækstørrelse og -dimension kan de blødere dæk betyde, at bilen føles en smule mere ustabil på tør vej ved høj fart. Det kunne særligt mærkes på testens 16-tommerdæk. Det har ikke betydning for sikkerheden, men det kan naturligvis betyde noget for kørekomforten, siger Søren W. Rasmussen.
Vinderen og taberen
Vinderen af testen kommer fra Bridgestone med deres Blizzak LM005, som er særligt imponerende på våd og tør vej, så det er oplagt til de danske vintre. ADAC påpeger dog også, at det testens største slid. Så hvis du vil lidt mere økonomisk bevidst, kan du med fordel kigge efter andenpladsen Michelin Alpin 6. Det har ikke helt så gode evner på tør vej, men bør til gengæld kunne klare næsten 43.000 kilometer, før det er slidt op.
De to laveste karakterer uddeles til King Meiler Winter Tact WT81 og Tristar Snowpower HP. King Meiler-dækket har den længste bremsedistance i vådt fører og dårligst karakter i kurvekørsel, når det er vådt. Modsat har Tristar-dækket faktisk fine evner på tør vej, men falder totalt igennem, når vejen er våd.