Hvilket vinterdæk skal du vælge, og hvornår skal det monteres – det får du svar på lige her.
Forestil dig denne situation: Du sidder i din bil klokken lidt i otte en tirsdag morgen. December-mørket hænger tungt på indfaldsvejen, og det er svært ikke at skutte sig, for termometeret viser 1,5 grader, mens regndråberne eksploderer mod forruden. På P4 snakker de om stigende huspriser i hovedstadsområdet, og som radioen fanger din opmærksomhed, mister en ca. 10-årig pige på cykelstien ved siden af vejen kontrollen med sin cykel, så hun vælter ud på den stærkt trafikerede indfaldsvej. Med en fart på 80 km/t hamrer du foden på bremsen. Men her kommer problemet – har du valgt dyre og anerkendte vinterdæk, eller har du valgt et billigt dæk?
FDM's seneste test af vinterdæk viser blandt andet, at der kan være en enorm forskel i bremselængde på våd vej mellem god og dårligt vinterdæk. Ved en total nedbremsning fra 80 til nul km/t i samme bil, kører Nankang Snow SV-2 stadig 37 km/t, når Dunlop Winter Sport 5 holder stille. Prisforskellen er måske på over 1000 kroner for fire dæk, men det er bremselængden, der er forskellen på liv og død. Du kan nok gætte, hvilket dæk den 10-årige pige vil foretrække.
Billige dæk er no-go
FDM’s biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, forstår godt, at det kan være fristende at skyde genvej og vælge billige vinterdæk eller helt at undgå vinterdæk, men den går altså ikke.
”Mange af dækkene i vores test har fået hæderlige karakterer, og blandt mellemgruppen kan man finde masser af billige, gode dæk, men man skal altså ikke vælge de dårligste dæk i vores test. Og det er uanset, hvor få penge man har – de dårligste dæk er et no go.”
Våd sne
De senere år har der været ekstra meget debat op til vinterperioden, om det nu kan betale sig at skifte til vinterdæk, specielt fordi vinteren har været mindre hård og med lange perioder af plusgrader. Det er en diskussion, som også dækproducenterne har hørt, og derfor er der ekstra fokus på at udvikle dæk, der både fungerer i sne og is, men også på våd vej og kold, tør asfalt.
Søren W. Rasmussen understreger her, at det er vigtigt, at man vælger et dæk, der passer til ens egne behov.
”Man skal være opmærksom på sit kørselsbehov. Går turen til Nordsverige i vinterferien, skal man have nogle dæk, der kan håndtere megen sne og is, men kører man bare rundt i en omegnskommune med ryddede veje, så skal man have et dæk, som mest af alt er velegnet til tør og våd vej.”
Hvilket dæk, der passer bedst til dine behov, kan du læse om i FDM’s test af vinterdæk.
Læs her: FDM Vinterdæktest 2017
Bestil nu
Nu har du så fundet dækket, der passer bedst til dig, men hvornår skal det så monteres? Det er der selvfølgelig mange faktorer, der spiller ind på, men Søren W. Rasmussen har et par gode råd.
”Er man på vej langt nordpå snart, så skal man have vinterdækkene på. Ellers vil jeg foreslå, at man bruger tiden i de kommende uger, så man får bestilt dæk og tid til at få dem skiftet. Er man typen, der vil gøre det selv, så kunne efterårsferien være oplagt. Det vigtige er, at man er klar omkring den 1. november. Det er godt tidspunkt at stile efter, selvfølgelig orienteret efter vejrudsigt. Men det dummeste, man kan gøre, er, at vente til at det sner, for så skal alle have vinterdæk på, og man kan ikke få de rigtige dæk.”
Læs her: Derfor skal du skifte til vinterdæk nu
Er du i tvivl, om dine vinterdæk fra sidste år stadig er gode, så tjek dybden på mønsteret. Der bør være mindst tre mm mønster på dine vinterdæk, før de virker efter hensigten.