Vil du køre grønt – eller bare billigt, så finder vi her fem bud på solide elbiler til under 100.000 kroner. Der er nemlig mange penge at spare med en grøn bil i garagen.
Måske har du lyst til at sende en langfinger i retning af olieselskaberne, nu det er kommet frem, at de har kendt til klimaskaderne fra benzin og diesel siden 70’erne. Eller måske er du bare vild med den billigste og mest pålidelige måde at have bil på. Hvis du kan svare ja til én eller måske begge de to spørgsmål, så skal du kigge efter en elbil. Lige nu vælter nyhederne frem med fede, hurtige modeller, som kører langt og lader lynhurtigt, men hvad nu, hvis du ikke lige har 300.000 kroner til en ny elbil?
Hurtigere end et Happy Meal – Hyundai Ioniq 5
Her har vi samlet fem forskellige elbiler til under 100.000 kroner. Og vi kan lige så godt sige det med det samme – de er hverken lige så lækre, hurtige eller med imponerende rækkevidde, som de nye elbiler. Det gælder især for første bil, Biltorvets billigste elbil – en Renault Fluence Z.E.
Renault Fluence Z.E.
Renaults første elbil var en del af den israelske forretningsmand Shai Agassis vision, Better Place. Her skulle Fluence Z.E. kører rundt i Danmark i tusindvis, og når batteriet var tømt (det skete hurtigt), så kørte man blot ind til en batteriskifte-station. Den lignede en vaskehal til forveksling, og her blev batteriet skiftet ud på et par minutter. Smart.
FDM: Garantier på elektriske biler har tvivlsom dækning
Better Place kom dog aldrig fra start, og du kan ikke længere bytte batteriet på en Renault Fluence Z.E. Det er kun 22 kWh stort, så du skal regne med en rækkevidde på omkring 100 kilometer på en dansk efterårsdag. Til gengæld er bilen solid, og skal stort set ikke vedligeholdes, ejerafgiften er 660 kroner, og har du en ladeboks hjemme og relativt kort til arbejdet, så finder du ikke en billigere pendlerbil end denne Fluence Z.E. fra 2013 til 44.900 kroner.
Nissan Leaf
Nissan Leaf var i lang tid verdens mest solgte elbil, og bilen er bygget på gennemprøvet teknik. Eksempelvis har Nissan tidligere oplyst, at ud af de knap 60.000 Leaf-modeller, der er solgt i Norden og Baltikum, har man skiftet under 20 batterier – i alt.
Hvad er billigst at eje – elbil eller benzinbil?
Leaf er hverken dynamisk eller hurtig, og det 24 kWh store batteri giver heller ikke ret meget rækkevidde, til gengæld har denne bil, som er syv år gammel og har kørt 100.000 kilometer, både varme i rat, klimaanlæg, nøglefri betjening, fartpilot, navigation, el-spejle og bakkamera til under 70.000 kroner.
Derfor er elbiler billigst
Elbiler er som en tommelfingerregel billigere, både i vedligehold, fordi de ikke skal have skiftet olie eller tandrem, og til dagligt, fordi strøm er langt billigere end benzin. Nissan Danmark har tidligere lavet en udregning over fem år og 100.000 kilometer, hvor de sammenligner en nyere Leaf med en benzindrevet Qashqai Acenta med 160 hestekræfter og automatgear. I regnestykket inkluderer man både faste udgifter som ejerafgift og forsikring, samt serviceaftale og installation af ladestander, ja selv afskrivning på bilernes værdi er der tænkt på. Og resultatet taler for elbilen. Man sparer 45.636 kroner over de fem år ved at vælge Leaf, eller 760 kroner hver eneste måned.
Nissan fejrer Leafs 10-års jubilæum – og sætter priserne ned
Smart Forfour
Der er egentlig ikke så meget pænt at sige om Smarts elektriske Forfour. Den deler 70 procent af sine dele med Renault Twingo, og det er ikke nødvendigvis en god ting. Til gengæld er den lille, kan vende på en tallerken, og så er eksemplaret her fra 2017.
Batteriet er med sin størrelse på 18 kWh dog ikke meget større end det i din telefon, og rækkevidden er officielt 130 kilometer med solskin og medvind, så det er klart en bybil, så er din daglige pendlerrute længere, end du gider at cykle, skal du nok overveje noget andet.
Volkswagen e-Up
Det elektriske Up er mindst lige så charmerende som den almindelige Up, og man sætter hurtigt pris på den kvikkere acceleration, det ekstra bundtræk og den støjfri kørsel i el-versionen. Selvom 95.000 kroner kan virke som mange penge for en seks år gammel mikrobil, så koster de tilsvarende benzindrevne Up’er med High-udstyr faktisk det samme.
Elbil uden bagsiden - brugttest af Tesla Model 3
Desværre rækker pengene ikke her til den nyere variant med et markant større batteri, så du må nøjes med 19 kWh, som begrænser anvendeligheden af den elektriske Up, så den klart er bedst som pendlerbil inde i byen.
Renault Zoe
Her har vi så dagens anden bil fra franske Renault. Zoe er også en populær bil i denne klasse, fordi den kom tidligt på markedet i relativt stort antal. Vi har dog fundet en nyere eksemplar og dermed dyrere bil fra 2017. Fordelen er, at Renault fordoblede kapaciteten i batteriet, så du får et batteri på 44 kWh, som giver en realistisk rækkevidde på over 200 kilometer, selv i dårligt vejr.
Du kan sagtens finde en billigere Zoe, men så er batteriet enten mindre, eller også lejer du batteriet af Renault. Fordelen er, at skulle der være problemer, kan du bare aflevere bilen, og så skal Renault løse det, men ulempen er så, at du skal lægge små 500 kroner hver måned for batterileje. I denne bil ejer du selv batteriet.
Det skal du huske, når du køber elektrisk
Tjek bremserne. Fordi elbiler bruger motoren til at bremse, og dermed opsamle strøm, aktiveres de mekaniske bremser ikke så ofte. Derfor kan de ruste til, så tjek om de er meget rustne. Det kan også være en god ide at få undersøgt, hvor meget kapacitet der er tilbage på batteriet, for den kan falde, og typiske yder producenterne ikke mere end otte års garanti på batteriet. Derfra er det dig selv, der skal punge ud, men som regel kan man nøjes med at skifte enkelte celler og ikke hele batteriet.