Rustbeskyttelsen på biler er ikke god nok til det danske vejr, derfor skal du få din bil undervognsbehandlet nu. For selv helt nye biler ruster.
Kører du rundt i din nye bil og tror, den hellige gral er velforvaret? Så tager du fejl, for rust sover aldrig og kan være på vej til at snige sig ind på din bil. For selv om bilen er helt ny, er den med stor sandsynlighed ikke rustbeskyttet til det danske klima. Ifølge Teknologisk Institut, som står for at godkende rustbeskyttelsescentre, er danske biler nemlig særligt udsat for rust, fordi vi har meget skiftende temperaturer. Herhjemme er den gennemsnitlige luftfugtighed cirka 80 procent. Ligger den mellem 65 og 100 procent dækkes metalgenstande med et ganske tyndt vandlag. Da der næsten altid er ganske små mængder vandopløselige salte på metaloverfladen, vil vandlaget blive til en meget kraftig elektrolyt, der fremkalder rust. En rust, som din bil ikke er bygget til at håndtere.
Gammel kærlighed ruster ikke - brugttest af Land Rover Defender
Man skal beskytte sin helt nye bil mod de dele, der ikke er rustbeskyttet fra fabrikkens side. Biler er typisk ikke bygget til det danske klima. Vi er et lille marked i forhold til mange andre markeder, og i fx Italien og Tyrkiet kender man ikke til rust. Derfor bliver vi nødt til at rustbeskytte bilen herhjemme, forklarer Jan Helbo, der er seniorspecialist i rustbeskyttelse fra Teknologisk Institut.
Tjek olie på din bil - det er let nok
Undersøgelser viser, at dyrere biler typisk er bedre beskyttet end de billige, og specielt mikrobilerne har vist sig at være meget dårligt beskyttede, men du kan ikke vide dig sikker, bare fordi du kører i en dyr tysk bil. Derfor er det bedst at få din bil rustbeskyttet fra ny, så altså jo før, jo bedre.
Rustbeskyttelse af brugt bil
Nu kan det være, du har købt en brugt bil, og så tænker måske, det kan være lige meget, men det er det ikke. Igen handler det om jo før jo bedre, fordi en undervognsbehandling begrænser rust. Det kan ikke få allerede værende rust til at forsvinde, men det er en myte, at man ikke kan rustbeskytte brugte biler, forklarer Palle Pedersen, der er administrerende direktør i Suvo Danmark.
Hvornår skal min bil til syn? Her er de vigtigste tips til at få bilen synet
Mange tror, at det er for sent at beskytte mod rust, hvis man har købt en brugt bil. Selv om der kan være lidt påbegyndt rust på din brugte bil, er det ikke for sent at rustbeskytte den. Tværtimod er det en rigtig god idé at gøre, så du får flere gode år med bilen, siger han.
Hvert år synes omkring halvanden million biler i Danmark. Især biler over otte år er udsatte for rust, fordi rustbeskyttelseslaget på undervognen og i mange hulrum er slidte, forklarer Applus Bilsyn. Kæden forventer, at omkring 10 procent af biler over otte år har så omfattende rustrelaterede skader, at de ikke godkendes til syn.
Som en tommelfingerregel bør du regne med at genbehandle din bil mellem hvert andet år og op til hvert sjette år, afhængigt af rustbeskyttelse fra fabrikken, supplerende rustbeskyttelse og kørselsmønster.
Hvornår kan det betale sig at rustbeskytte sin bil?
Det kan virke som en træls ekstraregning, når du lige har købt en ny bil, eller måske har brugt hele budgettet på en brugt bil. Og der er situationer, hvor det nok ikke kan betale sig at undervognsbehandle en bil. Hvis du er helt sikker på at sælge bilen videre indenfor et til fire år, og sælger til eksempelvis en brugtvognsforhandler, er det ikke sikkert, at du får beløbet igen. Men jo længere du beholder bilen, desto større bliver dit udbytte ved rustbeskyttelsen. Hvis du sælger bilen selv, er der købere, der vil give ekstra for brugte biler, der er rustbeskyttede.
Omregistrering af bil – sådan gør du, når du køber bil privat
Hvis du skal beholde bilen i mange år, eller køber en fire år gammel bil, som du skal beholde i mindst fire år, giver det også mening økonomisk at bruge de omkring 4.000 - 5.000 kroner på at undervognsbehandle bilen, forklarer Palle Pedersen fra Suvo Danmark.
Det koster lidt penge her og nu, men på den lange bane vil man som bilejer spare meget. Hvis man ikke rustbeskytter sin bil, vil der ofte komme rust på bremserør, sidepaneler med mere efter en lang dansk vinter, og det kan koste flere tusinde kroner at få repareret. Derudover forlænger en rustbeskyttelse også bilens levetid, og det betyder, at man vil kunne sælge bilen videre til en højere pris end ellers.
Sådan finder du et godt rustbeskyttelsescenter
Du skal gå efter et rustbeskyttelsescenter, der er har en godkendelse fra Teknologisk Institut, som kaldes VKO-R-ordningen. Det står for Værksteds Kontrol Ordningen vedr. Rustbeskyttelse. Du skal nemlig ikke lade dig spise af med hvad som helst.
Syv trin til et trygt brugtkøb
Først skal bilen renses, så der ikke sidder jord og snavs tilbage – så kan rustbeskyttelsen nemlig ikke hæfte. Ligeledes skal bilen tørres i et tørreanlæg. Inderskærme og dækplader skal afmonteres, og centeret skal levere fotodokumentation for demontering af inderskærme og afdækninger. Ellers er det ikke muligt at foretage en effektiv rustbeskyttelse.
Inden du får bilen udleveret, skal bilen afvaskes og slutrengøres. Du skal altså kunne komme til bilens servicepunkter i motorrummet, som hjelmpind, oliepind, batteri, lygter og sprinklerbeholder, uden at du bliver smurt ind i rustbeskyttelse.