Så er det sommerferie, og dermed tid til at få luftet den firehjulede under fremmede himmelstrøg. Her er en guide til at få vognen og papirerne ferieklar, så du kan køre sikkert og lovligt gennem Europas betalingsveje og byernes miljøzoner.
Ingen gider at starte ferien med en tungtlæsset, feriepakket bil, der ikke kan bremse ned ad en varm fransk bjergvej, eller en bil der koger over i en lang tysk stau. Så først og fremmest, tjek at bilen er mekanisk i topform. Står den fx et par tusind kilometer foran et service, så tag det nu. Så får du bl.a. tjekket bremser, kølervæske, batteri og klimaanlæg, så vognen er klar til strabadserne.
Her er andre tjekpunkter:
Motorrum
Tjek alle væskerne i motorrummet. Tag oliepinden op og tjek niveauet – der er to streger på oliepinden, og olien skal gå over nederste streg, der markerer minimumsniveauet. Mellem minimumspunktet og maksimumpunktet er der typisk et gab på en liter olie. Så ved du nogenlunde, hvor meget du skal fylde efter. Fyld ikke for meget på. Tjek, at der er kølervæske nok på og fyld efter om nødvendigt.
Tjek derefter farven på bremsevæsken. Er den helt sort, er det nok en god idé at få det skiftet. Bremsevæske skal skiftes regelmæssigt, da det opsuger fugt. Er væsken fyldt med vand, kan det koge, hvilket skaber luftbobler. Luften vil så presses sammen, når du træder på pedalen, men kraften overføres ikke til bremserne. Hvilket på dansk betyder, at du ikke har nogen bremser. Din lokale bilhandler kan både måle kogepunktet og skifte væske for dig, hvis det er nødvendigt.
Fyld derefter sprinklerbeholderen helt op med sprinklervæske og brug her en sommersprinklervæske, som kan fjerne døde insekter.
Konstater at klimaanlægget virker og få det evt. tjekket og efterfyldt på dit værksted.
Hvis du har servostyring, så husk også at tjekke olieniveauet i servobeholderen.
Rundt om vognen
Gør ruden ren indvendig og udvendigt før feriestart. Tjek at vinduesviskerne ikke er revnet i enderne. Hvis de trækker striber, så skift dem. Gør dem rene med en våd klud.
Er dækkene tæt på at være nedslidte, så skift dem. Rådet for Større Dæksikkerhed anbefaler en mønsterdybde på mindst 3,0 mm. En tung feriepakket bil skal have et højere dæktryk – hvor meget, kan du se i instruktionsbogen eller på det mærkat, der typisk gemmer sig bag benzindækslet eller på venstre dør eller dørstolpe. Forkert dæktryk kan gå ud over benzinforbruget, og sikkerhedssystemer som ABS og ESC vil ikke virke optimalt.
Husk endelig også at tjekke mønster og lufttryk i reservehjulet.
Test støddæmperne ved at trykke bilen ned med hele din kropsvægt ved hvert hjul – undgå her at lave buler. Vognen skal falde til ro med det samme uden at gynge. Hvis den gynger, har bilen dårlig kontakt med vejen og dermed dårligere bremseeffekt og svingegenskaber.
Tjek, at alle lygter og pærer virker.
I bilen
Hav sikkerhedsveste i skrigende farver liggende i handskerummet eller dørlommer, så de er lette at få fat i fra kabinen. I nogle lande er det på motorvejsstrækninger forbudt at bevæge sig udenfor vognen uden en vest på. Der skal være veste nok til alle i bilen.
Sørg derudover for at have en advarselstrekant i bagagerummet.
Ligeledes skal du have ekstra pærer med, en førstehjælpskasse, en brandslukker og et træktov. Det er nemlig lovkrav i nogle lande. Det anbefales også at tage en alkohol-tester med i Frankrig, selv om det ikke er lov.
Tag også en lommelygte med, så du har den, hvis der skulle ske noget, når du kører om natten.
Pak bilen klogt
Det er ikke helt ligegyldigt for køreegenskaberne, hvordan du pakker bilen. Hovedreglen er ganske enkelt, at de tungeste ting skal nederst og så langt frem og ind mod midten af vognen som muligt. Pakker du fx tungt grej i tagboksen, får du et højt tyngdepunkt og det gør vognen ret ustabil. Det samme sker, hvis du smider den tunge make-up-kuffert højt og bagerst i bagagerummet. Ned med de tunge sager og læg de lette dyner øverst.
I tilfælde af ulykker og hårde opbremsninger, kan selv lette ting blive til tunge missiler i kabinen, så sørg for at løsdele er spændt godt fast. Undgå at fylde bagagerummet op over hovedhøjde, og hav fx ikke tunge ting som iPads liggende på hattehylden.
Husk at overholde vognens totalvægt. Bilen er ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt at køre i, hvis du overskrider totalvægten. Nogle lande kontrollerer også vægten og er den for høj, kan det udløse store bøder.
Spænder du ting fast til anhængertrækket, så husk at bestille nummerpladen til lygtebom i god tid før feriestart. Regn med tre ugers leveringstid.
Betalingsveje og miljøzoner
I mange lande er der betalingsveje. I Østrig og Schweiz kan det koste dyrt, hvis man triller ind over grænsen, uden at have betalingsmærkater i forruden. Så køb dem inden ferien starter – og tjek, at datoerne er korrekte. FDM har lavet en glimrende oversigt. Tjek den, før du kører, så du er sikret adgang til vejene og undgår bøder.
Få styr på motorvejsafgifter ved at klikke her.
Frankrig, Belgien, Tyskland og Italien har indført miljøzoner.
I Tyskland skal man have miljømærkater siddende på indersiden af forruden i bilen for at få lov til at køre ind i centrum i mange af de større byer. Mærkaterne kan købes på TÜV-stationer, Dekraværksteder eller herhjemme bl.a. hos Applus Bilsyn og FDM. Hvorvidt din bil kan få et miljømærkat eller ej, afhænger af din bils forureningsniveau og findes via registreringsnummeret.
Italien har indført miljøzoner i de større byer, som gælder mellem kl. 8.00-18.00. Her må du ikke køre ind i byernes zoner, og gør du det, skannes din nummerplade og du får en bøde. Læg mærke til skiltningen: Zona Traffico Limitato – ZTL. Vil du have adgang, skal du gennem de lokale myndigheder.
Går turen til Frankrig, kræves der også miljømærkater i større byer. Dem kan man få via denne engelske side. Husk at bestille i god tid.
Belgien har miljøzoner i Antwerpen. Mærkater til forruden fås her.
Andre papirer
Udover dit pas og kørekort, så bestil et blåt EU-sygesikringskort. Det tager nogle uger at få, så bestil i god tid. Har du allerede et, så tjek udløbsdatoen, så det stadig er gyldigt.
Tag en kopi af registreringsattesten med. Hvis du bliver stoppet af politiet, kan du blive bedt om at dokumentere, at det er din bil. Det er også nemmere for et udenlandsk værksted at bestille reservedele til vognen i tilfælde af havari.
Derudover kan du bestille det grønne eller røde kort hos dit forsikringsselskab, der viser at du har hhv. ansvars- og kaskoforsikring. Husk også at installere Rødt Korts app på din mobil. Den er fyldt med praktiske oplysninger, og du kan let få vejhjælp med et klik. App’en sender din placering automatisk til hjælpen. Læs mere og hent app’en rødt kort her.
Skal du køre udenfor EU, kan du bestille et internationalt kørekort hos Borgerservice. Det koster 25 kroner og laves på stedet.
Husk, at den danske p-skive ikke er gyldig i Tyskland. Du kan printe en tysk skive her.
Druk, fart og mobiltelefoner
Sæt dig ind i den lokale lovgivning. I de fleste europæiske lande er det ligesom i Danmark forbudt at tale i håndholdt mobiltelefon, mens du kører i bil. Lande som Ungarn, Tjekkiet, Slovakiet og Rumænien har en alkoholpromille på 0,0 og det kan koste dyrt at overtræde dette.
Pas også på farten i Tyskland, også på strækninger med fri hastighed. Er du involveret i et uheld, hvor du har kørt hurtigere end de anbefalede 130 km/t, skal du kunne bevise, at hastigheden ikke var medvirkende til ulykken.
Med dette ønskes du en god og sikker ferie på fire hjul.