50.000 kroner er ikke mange penge for en brugtbil. Men du skal alligevel se dig for
At købe en brugt bil til 50.000 kroner er på en måde nemt, og på en måde svært. I denne prisgruppe er det muligt at blive virkeligt billigt kørende, men du skal se dig for, da reparationer og dyre ejerafgifter kan ødelægge fornøjelsen.
Der er udmærkede og fuldt funktionsdygtige biler i dette prisleje, og ofte handler din succes lige så meget om den tidligere ejers nidkærhed, som det handler om hvilken model, du køber.
Tre fede og to fornuftige familiebiler til max 130.000 kroner
Du skal vide at ejerafgiften kan være styg på ældre biler, så tjek altid den, inden du forelsker dig. Vi er også i en prisklasse, hvor alderen sætter ind, så biler med undervognbehandling får en fordel, hvis du skal holde prisen på bilen oppe. Det kunne jo være, at du vil opgradere senere.
Fætter Højben - brugttest af Volkswagen T-Roc
Så hvad siger redaktionen til et budget på 50.000 kroner til bilkøb på Biltorvet? I har to skud hver – noget fornuftigt og noget sjovere, uden at det går helt balalajka.
Andreas Lang Hedegaard – journalist
Jeg har altid drømt om en trackday-bil, som jeg kunne køre dækkene af til arrangementer på racerbaner. Derfor har jeg fundet en billig BMW 320i, som er det oplagte valg til den slags med sit baghjulstræk og gode styretøj. Denne E46-model har den 2,2-liters rækkesekser og 170 heste, og så har bilen ikke kørt så langt. Samtidig sælges privat, så mon ikke prisen er til forhandling.
Når den så er købt, ville jeg starte med at give den et stort service. Derefter ville jeg sende bilen på slankekur ved at rive bagsæder og alt andet ud, som ikke er nødvendigt for at køre stærkt. De penge, jeg har i overskud, ville jeg bruge på sportslige dæk og nye støddæmpere, og eventuelt lidt lavere fjedre. Og voila! Sådan får du en køremaskine, som er meget sjovere end selv langt dyrere biler.
Seks brugte biler under 10.000 kroner
Skulle det omvendt være lidt mere fornuftigt, så har jeg længe haft en Volvo i baghovedet. 940 Turbo er en fed familievogn med lavtryksturbo og 165 heste. Det er den sidste Volvo af den gamle skole, før 850 startede en ny trend med forhjulstræk, men som med alle Volvo'er, er der plads til hele familien, inklusiv min 40 kilos labrador.
Det eneste, der kan ærgre mig, er den høje årlige vægtafgift, men det koster at rulle tungt i en svensk kampvogn.
Bernt Kastberg – journalist
Modsat de andre udfordringer med at finde en bil, og så komme med to bud, vil jeg fortsat være irriterende og derfor komme med ét bud til to biler.
Mit bud på en sjov bil og en fornuftig bil til 50 kilo er hhv Golf GTI V og Golf GTI V.
Med 200 turboheste, er den kvik nok til at være sjov, og samtidigt er Golfen tilforladelig nok til at lege almindelig familiebil. Denne står dog lige foran et tandremsskift, og sælges kun til CVR, så der er altså ikke noget garanti fra forhandleren. Man kan så håbe på, at det nok mest er fordi det er en Mercedesforhandler, der vil af med den, uden at skulle se den igen. Den har dog stadig under 300.000 på klokken, så der er masser af kilometer i de ternede sæder endnu, og det taler den op, at den har været 20 gange til service.
Ebbe Sommerlund – journalist
Hvis jeg skal købe noget fornuftigt til få penge, så kigger jeg ofte mod Japan. Gerne Toyota, Honda eller Mazda. De to sidstnævnte er typisk lidt mere rafinerede i teknikken, men Toyotas værksteder har et godt ry.
Denne gang bliver det fornuftige valg en Mazda 6. Det er stadig en pæn bil. Okay, motorkraften er ikke imponerende, men Mazda kører godt, og pålideligheden er fin. Jeg vil dog have en med undervognsbehandling, og det får jeg her.
Sjov brugt bil til 100.000 kr. Her er vores favoritter
Hvis det skal være noget sjovt, så vil jeg gerne have lidt flere cylindre. Sjov elbil er udelukket til dette budget.
Jeg ved godt, at jeg sværmer lidt meget om Alfa for tiden, men 156 er en lækker maskine, og den sidste med en ægte Busso V6. Den er tørstig som en kamel med flade pukler, men den kan både synke benzin og synge tenor samtidig Det er alligevel noget.