Land Rover Discovery 5 SDV6 er større end de fleste københavner-lejligheder, kører som en båd og har en dieselmotor med moment som Molslinjens hurtigfærge. Træerne vokser desværre ikke ind i himlen, for Discovery mangler basalt udstyr, trods en pris på langt over én million kroner.
Land Rovers Discovery-model er måske ikke så populær herhjemme længere, men det er egentlig en skam. Som model har den altid været et bindeled mellem den klassiske arbejdshest Defender, og de finere og mere luksuriøse Range Rover-modeller, og måske er den i virkeligheden den optimale kombination. Praktisk som en Defender, men luksuriøs som en Range Rover. Det ændrer femte generation ikke på, tvært imod er egenskaberne skruet op til 11, for Discovery 5 er mildest talt kæmpe. Jeg har set kollegieværelser med eget bad og toilet, som havde færre kvadratmeter end denne færge. Det står dig selvfølgelig frit for, om du vil lægge sæderne ned, så du kan fragte et halvt Ikea-varehus, eller om du vil bruge alle syv sæder (de sidste to er ekstraudstyr til 32.500 kroner), for selv sidste sæderække huser voksne mænd uden problemer.
Land Rover Discovery - above and beyond
Samtidig er Discovery 5 SDV6 noget af en luksusflyder med luftaffjedring og en 3-liters dieselmotor, som er så hårdtpumpet, at den får Arnold Schwarzenegger i hans velmagtsdage til at ligne Simon Emil Ammitzbøll-Bille på badeferie. 306 hestekræfter og 700 Nm fra 0.000 o/min rykker den 2,2 tons tunge bil afsted i en afsindig fart, så selv motorcyklerne bliver forskrækket over den sorte husbåd, som bliver ved med at hænge i spejlet uden at blive mindre. Faktisk er den kraftige motor ganske velopdragen, og den har en autoritær, men tilbageholdt aura og en fed lyd. Tilmed ender vi på et blandet forbrug på 10,5 km/l, som egentlig er godkendt for en bil, der har en aerodynamik som en silo.
Husbåden
Discovery 5 ville formentlig sætte en standard Defender til vægs, hvis de begge to blev udfordret i terrænet. Discovery er nemlig proppet med elektronik som Terrain Response 2, som får dig frem over alt. Luftundervognen kan hæves, så der er 28,3 centimeter frihøjde, og så kan Discovery 5 forcere 90 centimeter vand, uden at du får våde tæer. Men nu er det på asfalten, de fleste bruger deres tid, så det er også her, vi tester bilen.
Det nye smykkeskrin – Range Rover Evoque er tilbage
Kort fortalt kører den som en husbåd i høj sø. Den store bil troner 190 centimeter over jorden, så tyngdepunktet er højt, og Discovery 5 krænger en del i sving, men køreegenskaberne er faktisk relativt velopdragne, hvis man ikke forventer en sportsvogn. Styretøjet er ekstremt let og det virker ubesværet, men jeg savner noget mere flyvende tæppe-fornemmelse fra luftundervognen. Den er ikke så blød og absorberende, som man kunne håbe. I stedet føles det som om, undervognen er lavet i noget meget solidt gods, og når den så bliver sat i bevægelse af eksempelvis et hul, så er undervognen langsom til at reagere, og det giver en lettere skrumlende affjedring.
Legenden er tilbage – Land Rover Defender lander i 2020
På mange måder er Discovery 5 SDV6 en meget velskabt model, den perfekte og rummelige familiebil, som både er komfortabel og kommer frem over alt. MEN pengetræerne vokser desværre ikke ind i den kreditfrie himmel, for så mange kvadratmeter og så mange hestekræfter koster. Startprisen for den testede SE-model er 1.211.750 kroner. Det i sig selv er en heftig omgang, men så skal du leve med et simpelt stofindtræk, og sæderne må du selv indstille, ellers skal du lægge 56.300 kroner oveni. Ligeledes må du undvære den adaptive fartpilot, som kun kan tilkøbes som en del af en pakke med blindvinkelalarm og skiltegenkendelse. Prisen er her 42.800 kroner. Det er sgu helt ærligt ikke synderligt imponerende, men sådan er det vel, når man vil have den optimale kombination mellem praktik og luksus, for den rammer Discovery 5.