Fords første elbil er fyldt med modsætninger. Den er smart og klodset, hypermoderne og samtidig nærmest blasfemisk – vi kører Mustang Mach E og forsøger at samle trådene.

Lad os starte med at få navnet af vejen. For det lader til at vække rigtig mange følelser. Således blev jeg stoppet af viceværten på kontoret, efter han havde spottet, at jeg havde parkerede Fords elektriske satsning foran Biltorvet HQ. Hans kommentar var noget i retning af; jeg er ligeglad med, hvor godt den kører. Det navn fortjener den ikke.

Fords elektrisk Mustang koster under 400.000 kroner

Ford har valgt, at deres elektriske SUV skal bære navnet Mustang Mach E. Og det har fået entusiasterne til at råbe blasfemi. For en ting er, at den er elektrisk i stedet for at have en buldrende V8’er. En anden ting er, at det er en højbenet familiebil og ikke en rap sportsvogn. Og det kan da også virke lidt underligt, men måske skal man i stedet anskue det sådan, at Ford virkelig satser alt på denne nye model, og derfor er de villige til at ofre arvesølve,t når lade to så forskellige biler være i direkte familie.

Men det skruer jo ikke ligefrem forventningerne ned, og på papiret virker Mustang Mach E tiltalende. En lav frapris på 400.000 kroner for en rummelig SUV, og topmodellen, vi tester, stiller med 540 kilometer rækkevidde og 351 hestekræfter. Så alt burde være godt – eller hvad?

Amerikanske tilstande
Uden at der skal gå udenrigspolitik i den, så har det mildest talt sejlet i USA i de seneste fire år. Om det skal være forklaringen på, at Ford, som er en af verdens absolut største bilproducenter, har hængt i bremsen med den grønne omstilling. Eller hovedkontoret i Dearborn i Michigan bare ikke rigtig har troet på elbilerne før nu, skal stå hen i det uvisse.

Amerikansk blærerøv - brugttest af Ford Mustang

Fordelen, ved at stå sidst af bussen, er, at man kan nå at lære af konkurrenternes fejltagelser. Og det er tydeligt, at Ford har holdt skarpt øje med Tesla – lige fra den lodrette 15,5 tommer skærm i kabinen, til de specielle døre, der selv springer op, når du trykker på en rund knap. Ved bagdøren har Ford designet det sådan, at man ikke kan klippe børnefingre i den halvåbne dør. Det var ellers et af kritikpunkterne ved Tesla Model X’s falcon døre. Og det er tydeligt, at Ford, som ved et og andet om trafiksikkerhed, har prioriteret, at man faktisk kan betjene de mange funktioner fra førersædet, uden at man skal fjerne blikket fra vejen, eller stole på en autopilot, som Tesla ellers har for vane.

På tech-fronten har Ford forsøgt at gøre sig bemærkede. Eksempelvis kan du bruge telefonen som nøgle, og multimediesystemet er intelligent, så det lærer dine vaner. Således rykkes de mest anvendte funktioner forrest på siden, så du ikke skal bladre gennem forskellige menuer for at finde din yndlingskanal, og systemet lærer, hvis du altid ringer hjem til ægtefællen, når du kører fra arbejdet. Så den foreslår simpelthen at ringe hjem, når du sætter dig ud i bilen. Lignende systemer ser vi andre steder, men det samlede billede er en smart bil.

Familien fremtid – Volkswagen ID.4

Selve kabinen virker moderne uden at være specielt eksklusiv. Materialerne er okay uden at imponere. Og i dørsiden har Ford lavet lidt af en brøler, som sikkert kunne føre til søgsmål i Guds eget land. Det er nemlig meget nemt at komme til at åbne døren, mens man kører. I andre biler er det også bare et spørgsmål om at åbne dørhåndtaget, men her er dørhåndtaget typisk en del af dørsiden, så hånden ikke bare ’kommer til’ at åbne håndtaget. I Mustang Mach E er det et vippehåndtag, som sidder ovenpå armlænet. Er man en pilfinger som mig, så løber fingrene over håndtaget, og vupti er døren åben.

Familiepakken
Pladsen på bagsædet er rigelig, og alle tre sæder er anvendelige, fordi der ikke er nogen kardantunnel, så gulvet er helt fladt. Og selv med panoramasoltaget, som er en del af Teknologipakke+, så er der fin plads til høje mennesker på bagsædet. Bagagerummet klarer 402 liter, og så er der et såkaldt frunk eller front trunk, som byder på ekstra 100 liter ude foran, hvor V8’eren normalt havde gemt sig. Det gør alt i alt Mustang Mach E til en ret rummelig og praktisk bil, som er velegnet til en familie med store børn.

Skoda sætter skarpe priser på elektrisk SUV

Ser man bort fra de mange pony-emblemer og de tre vertikale lygter på hver side af bagenden, så er der ikke meget tilfælles med den originale Mustang. Så skulle det da lige være styretøjet. Det er jo ellers en af de områder, hvor Ford traditionelt har ramt lige midt i skiven med selv deres mindste og billigste biler. Hver eneste Ford-model er en fornøjelse at køre, i stor grad på grund af et delikat vægtet styretøj med masser af feedback og præcision. Mustang Mach E ejer ingen af delene – præcis som en original Mustang. Styretøjet er let med for meget assistance fra servomotoren, og samtidig er det blottet for information, så man er i tvivl om, hvorhen forhjulene peger. Det er en skam, for Ford kan gøre den slags bedre.

Generelt opfører Mach E sig som en amerikansk SUV. Den er højbenet og tung, så den krænger en del i svingene og har slet ikke den fornemmelse af ’let på tå’, som selv Kuga udviser. Batteriet er placeret i bunden af bilen, så det bliver aldrig katastrofalt, men køredynamisk er Mach E ikke. Den er heller ikke imponerende komfortabel, da vejbump og huller i asfalten mærkes tydeligt. Og selvom elmotorerne er lydløse, er der noget vindstøj fra sidespejl, når man kører på motorvejen.

Batterypower
En formidlende omstændighed er, at Mach E er ganske frisk på en baghjulsudskridning. Det er sjovt at få den 2.182 kilo tunge SUV til at smide med bagenden, specielt fordi testbilen er topmodellen med firehjulstræk via to elmotorer, der til sammen yder 351 hestekræfter og 580 Nm. Men jeg er ikke sikker på, det er noget, der vil imponere lillemor med bilen fuld af børn.

Ford Mustang Convertible pisser på janteloven

Effekten er nok til at sende Mach E til 100 km/t på 5,1 sekunder, som er kvikt, men ikke skelsættende i verdenen af batteridrevne biler. Og når det kommer til batteriet, så findes der to versioner med enten 98,7 eller 75,7 kWh. Med to elmotorer giver det store batteri en officiel rækkevidde på 540 kilometer og kan hurtiglades med op til 150 kW. Vi har desværre hverken mulighed for at teste rækkevidden eller hurtigladeevnen, men med tung højre fod, ville vi, baseret på forbruget, kunne have kørt 302 kilometer motorvej og ræs på forladte landeveje på et fuldt batteri, og det må siges at være godkendt.

Det store batteri og to elmotorer kan du for øvrigt købe fra 479.900 kroner, som gør Ford Mustang Mach E til et godt køb lige nu, på trods af flere fejl. Den er mere luksuriøs og kvik end Volkswagen ID.4, og da vi ikke har prøvet Tesla Model Y endnu, er det svært at finde konkurrenter til Mach E og dens mange ambitioner.