Når man taler om Jaguar S-type, så er man nødt til at skelne mellem to forskellige perioder i Jaguars historie. Den første generation af Jaguar S-type blev nemlig produceret i perioden 1963-1968, og 30 år efter kom så den nyeste generation af Jaguar S-type, som er den, vi har fokus på. Den fik knap ti år på markedet, før produktionen blev indstillet i 2007. Der var tale om en bil i segmentet for den øvre mellemklasse, rent designmæssigt var der hentet inspiration hos den tidligere version af S-type, og det var især i forhold til fronten og kølergrillen, hvor der var tydelige aftryk fra forgængeren.
Jaguar S-type fandtes kun som firedørs sedan, og det blev der heller ikke ændret på i forbindelse med det første facelift i 2002. I stedet inkluderede faceliftet store ændringer i kabinen, hvor især instrumentbrættet blev redesignet, og der kom ny teknik under kølerhjelmen i form af blandt andet en ny sekstrins automatgearkasse.
I 2004 var Jaguar S-type endnu en tur under ’kniven’, da den fik et sidste facelift. Denne gang var det dog knapt så omfangsrigt, og fokus var på bagenden og baglygterne, som blev ændret en smule, ligesom der kom en ny dieselmotor med i motorprogrammet.
I alle tre versioner er jaguar S-type dog indbegrebet af kvalitet, og det er bestemt heller ikke den billigste bil på brugtbilsmarkedet, hvor udvalget tilmed er ganske begrænset. Men vil man gerne have en bil, som udstråler kvalitet, og som samtidige kan bruges som familiebil, så er Jaguar S-type et udmærket køb på brugtbilsmarkedet.
Konkurrenter
Ældre modeller af Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse er oplagte konkurrenter
Udstyr
Da Jaguar S-type blev sat ud af produktion, fandtes den i tre udstyrsvarianter, hvoraf Excutive var den mest udbredte. Derudover fandtes der classic, som kun fandtes i versioner med dieselmotor, ligesom R kun fandtes i den toptunede version med V8 motor