FDM har lavet en undersøgelse, der viser, at du kan køre rundt med sikkerhedssystemer, som slet ikke virker, uden at du er klar over det. Det skaber falsk tryghed, mener FDM, som efterlyser krav om klare fejlmeldinger og fælles standarder for systemerne.
Der er ikke nogen tvivl om, at sikkerheden er langt, langt bedre i moderne biler på grund af avancerede sikkerheds- og assistentsystemer som automatisk nødbremse, vognbaneassistent og fartbegrænser. Men hvad sker der, hvis nu systemerne ikke virker. FDM mener, det kan lede til falsk tryghed, efter de har testet 14 forskellige bilmodeller. Bilerne er nemlig ikke gode nok til at fortælle, hvis der er fejl på sikkerhedssystemerne.
FDM i skarp kritik af storsælgende Volkswagen
I testen blev bilernes sikkerhedssystemer blændet for at se, hvordan de reagerede i tilfælde af en defekt. Konklusionen er nedslående. I langt de fleste tilfælde gav bilerne ingen eller først meget sent en fejlmelding, forklarer leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto
Det er naturligvis bekymrende. De nye assistentsystemer er afgørende for sikkerheden for både bløde og hårde trafikanter. Derfor er det ikke godt nok, at man som bilist ikke advares, hvis systemerne ikke virker. Det er helt afgørende, at man kan stole på dem.
Alvorlig sikkerhedsfejl får Volvo til at tilbagekalde 6.500 biler i Danmark
Af de 14 testede biler, viste det sig, at Suzuki Swift var den bil, der var hurtigst til at melde en fejl. Efter bare to meter havde den registreret, at kameraet til blandt andet nødbremsen var tildækket. Der var dog flere biler, som aldrig advarede om, at deres nødbremse var sat ud af spil. Både en Volvo XC40 og V60 deltog i testen, og efter to – tre kilometer meldte XC40 om en fejl på nødbremsen, mens V60 kørte hele 16 kilometer, før den meldte en fejl.
Fælles standard
Selvom systemerne de senere år er blevet stadig bedre, viser FDMs undersøgelse, at bilproducenterne i instruktionsbøgerne tager en lang række uforståelige forbehold for, hvornår et system som bilens nødbremse ikke virker. Det kan eksempelvis være på våd vej, hvis bilen foran er snavset, fodgængeren er dårligt gående, eller køretøjet foran kører uregelmæssigt.
På trods af at assistentsystemerne i princippet virker ens, er der stor forskel på dem, ligesom de hedder noget forskelligt fra bilmærke til bilmærke. Heller ikke fejlmeldinger er ens. Det arbejder FDM sammen med de andre europæiske bilklubber for at få ændret.
FDM anbefaler additiver til din nye benzinbil
I samarbejde med de øvrige bilklubber arbejder vi på at påvirke lovgivningen, så assistentsystemerne giver en fejlmelding med det samme, hvis de ikke virker. Desuden skaber det forvirring, at bilproducenterne kalder systemerne noget forskelligt. Også det arbejder vi på at ændre, så man får fælles navne for og beskrivelse af assistentsystemerne. Det vil gøre det nemmere for forbrugerne at gennemskue, hvilke sikkerheds- og assistentsystemer deres nye bil har, siger Lone Otto.
FDM anbefaler dog stadig, at man køber en bil med de nye sikkerheds- og assistentsystemer, da de overordnet set giver en bedre trafiksikkerhed.
FDM gennemførte sin undersøgelse over flere uger i efteråret 2019. Her blev de 14 biler dels testet på FDM Sjællandsringen, dels på en 18 km lang rute med både by-, landevejs- og motorvejskørsel.