Porsche er klar med en ny version af 911 – ottende generation har flere kræfter, nightvision og ny kabine, men ligner selvfølgelig sig selv.

Et sted i udkanten af Stuttgart har der hængt et skilt i en kaffestue, hvor der står If it ain't broke, don't fix it. Det må have været her, hvor Porsches ingeniører og designere, har tanket kaffe, mens de har arbejdet på den nye ottende generation 911 type 992. Den er nemlig lige så elegant, hurtig og effektiv, som vi er vant til, og så skal du pudse din monokel for at se forskel på den nye ottende generation og den generation, som bliver afløst.

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo – Guds slangebøsse

Hvis vi kigger efter, så er bagenden vokset i bredden og er blevet let ændret, så et LED-lygtebånd løber på tværs af hele bagklappen, mens baglygterne er blevet en smule mere sammenknebne. Fronten er blevet 45 millimeter bredere, som skulle gavne forhjulenes vejgreb, og samtidig er fordækkene vokset til 20 tommer, mens baghjulene er 21 tommer. Bortset fra for- og bagkofanger er hele den ydre del af karrosseriet nu lavet i aluminium.

Tun din 911’er med strøm

Indvendigt er kabinen nænsomt opfrisket med en større skærm i midterkonsollen, som nu måler 10,9 tommer. Samtidig får 911 nu en række avancerede sikkerhedssystemer, som nightvision der kan identificere mennesker eller dyr på 300 meters afstand i mørke, og som i samarbejde med nødbremsesystemet kan aktivere bremserne, hvis chaufføren overser farerne. Porsche har udviklet systemet Wet mode, der er standard på alle biler og som fornemmer, om der er vand på vejen og forbereder ESP-systemet og bremserne til vejret og vejens beskaffenhed.

Turbo-tryk
Porsche droppede sugemotoren i forrige generation 911, men den 3,0-liters boxermotor er kraftigere end nogensinde, så S-versionen nu har 450 hestekræfter eller 30 heste mere end den sidste generation takket være forbedret indsprøjtning og et ændret design af turbo og intercooler. Accelerationstiden fra 0 til 100 km/t forbedres med 0,4 sekunder. Den baghjulstrukne variant runder nu 100 km/t på 3,7 sekunder, mens Carrera 4S med firehjulstræk bruger 3,6 sekunder. Topfarten er henholdsvis 308 og 306 km/t, og alligevel er begge udgaver opgivet til at køre over 11,1 km/l. 

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Samtidig har Porsche udviklet en ny ottetrins dobbeltkoblingsgearkasse, som bliver standard på modellen. En manuel gearkasse vil blive tilgængelig på et senere tidspunkt.

Den nye Porsche 911 lander i sommeren 2019.