VW’s modelprogram favner bredt og indeholder alt fra minibiler til kæmpe SUV’er. En af de mest populære og også legendariske VW’er er Golf, en bil med en fantastisk historie og enorm popularitet. Men for dem der ønsker en Golf, men gerne vil sætte sig ind i en bil og ikke ned, har VW en model helt perfekt til netop dem, navnet er Golf Sportsvan. Modellen placerer sig midt imellem Golf og Touran og udmærker sig ved at være højere og mere rummelig end en Golf hatchback – ja, man kan vel kalde den en Golf MPV.

 

Golf Sportsvan ligner Touran utrolig meget, men den fås ikke med 3. sæderække, som Touran gør. Du skal derfor gøre op med dig selv, om du har brug for netop 3. sæderække. Hvis ikke, så kig bare videre på Sportsvan.

 

Vi har i denne omgang testet Golf Sportsvan i R-Line versionen. Her har VW’s ingeniører givet den ekstra gas mht. design og bilen fremstår ekstremt sporty takket være ændrede stødfangere, 18” alufælge og forkromede afgangsrør. Også indvendigt er der pisket en sporty stemning op, med R-Line sæder, aluminiumspaneler og farvede syninger på rat, paneler og gearstang. Faktisk er det i mine øjne lykkedes designerne at ramme det helt rigtige sportslige udtryk og kabinen fremstår langt mere moderne end i den normale Sportsvan.

 

Rigtig interessant bliver det også, når vi kigger under motorhjelmen. Vores testbil var nemlig udstyret med den herlige 1,4 liters TSI-motor med 150 hk og 7-trins DSG automatgearkasse. Lige præcis den kombination leverer et herligt sammenspil med kvikke gearskift og masser af power. Måden det foregår på er helt exceptionelt godt og jeg kan kun roser netop den kombination.

 

På papiret lover VW hele 18,5 km/l i gennemsnit. Det tal nåede vi på ingen måde og måtte tage til takke med 13,8 km/l i gennemsnit. Det er noget af en forskel – specielt fordi vores test foregik over et godt miks af by-, lande- og motorvejskørsel.

 

Køreegenskaberne fejler bestemt heller ikke noget i Golf Sportsvan. Det lidt højere tyngdepunkt har selvfølgelig indflydelse, men med mindre du har planer om at hive din bil en tur på Jyllandsringen, så er det fuldstændig lige meget.

 

Som familiebil er Golf Sportsvan et godt køb. Den har rummeligheden og de praktiske løsninger fra Touran og teknikken og køreegenskaberne fra Golf. Kan du klare dig uden den 3. sæderække, så vil jeg klart vælge denne model fremfor Touran.

 

Prisen for denne topmodel med 150 hk benzin turbomotor, R-Line udstyr og DSG gear koster 364.695,-. Smider du en DK-pakke oveni i til små 11.000,-, så er du ualmindelig godt kørende. 375.000,- er selvfølgelig ikke for alle, det er klart. Sportsvan starter prismæssigt ved 273.595,- for en 115 hk benzinmodel – ønsker du lidt mere power, så vælg den 125 hk TSI Allstar, hvor du får meget udstyr for 293.895. Vil du have DSG gear skal du finde 20.000,- ekstra.

 

Jeg vil gerne rose VW Golf Sportsvan for at være en velkørende, rummelig og så absolut brugbar familiebil. Og i R-Line versionen er der skruet godt op for det sportslige udtryk, så også den bilglade kan trække på smilebåndet, når turen går til børnehaven med ungerne. Lige præcis vores testbil med 150 hk TSI motor og DSG gearkasse fortjener ekstra ros. Jeg kunne dog godt tænke mig, at de kom lidt tættere på det officielle forbrugstal i dagligdagen.