Når snakken falder på GTI biler, er der altid én bil, der er med lige fra start, og det er selvfølgelig Golf GTI, bilen der i mange år har sat standarden for, hvad man skal kunne præstere, hvis man vil være med i det eksklusive selskab. Konkurrenterne til Golf GTI varierer meget fra år til år, men Ford og Seat ligger altid med fremme (og nogen gange foran, red.) og er klar til at give Golfen kamp til stregen. Men, nu kan det være, at VW skal til at kigge på en ny konkurrent, og det vel og mærke i egne rækker – helt egne rækker! Navnet er Golf GTE og er GTI’ens hybrid søster. De to biler har ualmindelig mange lighedspunkter, men også utrolig mange forskelle. Spørgsmålet er så, hvilen bil er bedst, når alle faktorer tæller med? Det har vi tænkt os at finde ud af med denne dobbelttest af Golf GTI vs. Golf GTE.
Designet
De to biler ligner hinanden, hvilket er klart, når der i begge tilfælde er tale om en Golf. Men, der er dog nogle små detaljer, der adskiller de to biler fra hinanden. Den mest åbenlyse detaljer er lygtesignaturen. GTE har (som alle VW’s hybrid/el-biler) de to omvendte C LED-bånd i den nederste del af forkofangeren – det har GTI’en ikke. Og vi kan lige så godt slå fast, at det ser hamrende godt ud. Bagfra er den åbenlyse forskel udstødningen. Du har i begge tilfælde dobbelt afgangsrør, men på GTI’en er de placeret i hver sin side, hvilket giver mere harmoni i designet og ser klart bedst ud.
En super lækker detalje er de farvebånd, der sniger sig igennem forlygterne. På GTI’en er de røde og på GTE’en er de blå. De matcher altså den farvekode, som VW har valgt for netop deres GTE og GTI biler og som også vises i modelbetegnelsen på bagklappen. En fed detaljer, der ikke bliver mindre fed af, at bilerne blev leveret i netop blå og rød. Lækkert!
De røde og blå farver går også igen i kabinerne. Her har man valgt det klassiske Golf GTI mønster i begge biler – men i GTI er det rødt og i GTE er det blåt.
Under hjelmen
Golf GTI er udstyret med en 2,0 liters TSI motor med 230 hk. Vores testbil havde desuden 6-trins dobbeltkoblingsautomatgearkasse (DSG, red.). GTI fås også som Performance-model, hvor effekten er 245 hk. Vi tester dog ”normalen” – og det er slet ikke så ringe, for i en ren accelerationstest, så stryger Golf GTI forbi de 100 km/t på 6,5 sekunder og stopper først ved 246 km/t.
Golf GTE er som skrevet en hybrid. Det betyder, at den er udstyret med en benzinmotor og en elmotor. Den samlede ydelse for de to motorer er 204 hk. GTE er også udstyret med 6-trins dobbeltkoblingsautomatgearkasse. Selvom ydelsen er lavere end GTI’en, så gør elmotorens indgriben ved 0 o/min., at GTE flyver afsted til 100 km/t på 7,6 sekunder og først stopper ved 222 km/t. Selvom det er en smule langsommere end Golf GTI, så føles det ikke sådan, hvilket igen er elmotoren skyld.
Lydmæssigt er GTI’en en herlig oplevelse, men i GTE bliver du heller ikke skuffet. Et tryk på GTE-knappen i kabinen og bilen strammer sig op på alle fronter – også lyden! Det giver en herlig snert ved acceleration og en skøn brummen i tomgang.
Køreegenskaber
Selvom Golf GTI vinder når det drejer sig om køreegenskaber, så er det ikke en overbevisende sejr, forstået på den måde, at GTE faktisk kører formidabelt og at GTI vinder pga. en mere optimal vægtfordeling (pga. batteripakken i GTE, red.) og bredere hjul (lavere rullemodstand på GTE, red.). Men til daglig brug, så er de to biler fuldstændig lige – det er kun når du virkelig skal ud og kigge på marginalerne, at GTI er mærkbart bedre – til daglig kørsel vil du ikke mærke forskel.
Økonomi
Forskel kan du til gengæld mærke når det drejer sig om brændstoføkonomi. Bor du f.eks. i en forstad til en storby og kører i bil til og fra arbejde, så vil du i Golf GTE kunne nøjes med at bruge elmotoren. Er du så privilegeret at have en lader på din arbejdsplads, så vil du ikke komme til at bruge brændstof i din daglige rutine – og da VW og Clever giver muligheden for at få ubegrænset strøm på ladenetværket og på din hjemmeadresse, så kan du smilende sætte dig ind i din GTE hver eneste dag og glæde dig over, at du ikke betaler mere end 299 kroner pr. måned (Clever Unlimited, red.) for at køre frem og tilbage. Skal du på langtur, så vælger du blot hybridfunktionen og bilen vælger selv optimal udnyttelse af begge motorer for optimal brændstoføkonomi. Du kan desuden vælge en opladefunktion, hvor bilen lader batteriet, mens du kører. Det er en god ide på f.eks. motorvej, hvor du har jævn høj fart og derved god mulighed for at lade batteriet op.
GTI’en taber selvfølgelig i en ren sammenligning på brændstofforbrug. Det kan vi ikke gøre så meget ved. Men, dens forbrug er nu heller ikke så ringe, når man kigger på den ydelse bilen har. VW lover 15,6 km/l, hvilket er meget tæt på de 14,9 km/l vi opnåede over 5 dage.
Men, når vi nu snakker økonomi, så må vi jo også kigge på prisen. Med den nye registreringsafgift koster Golf GTI godt og vel 445.000 kroner. Dertil skal du lægge en del håndører, hvis du ønsker det herlige navigationssystem, digitale instrumenter, parkeringssensorer osv. Og så sniger Golf GTI sig meget nemt lige over de 500.000 kroner.
Med Golf GTE er det helt anderledes. Med de nye afgiftsregler ryger prisen nemlig ned på sølle 307.000 kroner. Så skal du selvfølgelig vælge samme udstyr som GTI’en, men vi ender alligevel på godt og vel 350.000 kroner. Det er ualmindelig billigt for en bil med denne teknik, kvalitet og anvendelighed. Dertil skal du så huske, at du praktisk talt kører gratis, hvis dit daglige forbrug er som tidligere beskrevet.
Samlet set
Der er ingen tvivl hos mig om, at Golf GTE er vinder af denne test. Og det er den fordi vi (som jeg skrev i begyndelse, red.) tæller alle faktorer med. Så set over en kam, så er GTE den bedste Golf – og jeg mener virkelig, at det er den bedste Golf overhovedet lige nu.
Hvis det i stedet var en test af den bedste GTI, altså den bedste bil, baseret på de oprindelige GTI tanker omkring køreegenskaber etc., så ville Golf GTI vinde. Men den ville ikke vinde stort i mine øjne – og det fortæller faktisk en hel del.