Seat Tarraco er måske lidt overset i mængden af store SUV’er, og sine søstre Skoda Kodiaq og VW Tiguan, hvilket er helt ufortjent. I topversionen FR, ser den både sportslig, ond og eksklusiv ud. Især i den blanksorte version vi tester, med de store standard 19-tommerfælge i et cool design kaldet Cosmo Grey, og skålformede sportssæder med diamantmønster og kontrastsyninger understreger det sportslige, der også bakkes op af en stram undervogn, der samtidigt ikke er decideret hård.

Sådan finder du den perfekte familiebil

Seat udmærker sig ved, at helt vildt meget er standardudstyr – som fx ratvarme, adaptiv fartpilot med nødbremse, alupedaler, tonede ruder, ambient belysning, lys- og regnsensor, LED for- og baglygter, nøglefri start, varme i forsæder og bagsæder, fodbetjent bagklap osv. Listen er imponerende.

 

Den lange tur

Vi kørte en lang familietur hinsidas et stykke op i Sverige, og var ikke trætte i ryg, ben eller bag, fordi sæderne er ret gode at sidde i. Samtidigt er der jo masser af plads i den 4,7 meter lange vogn, og en smart detalje er, at bagsæderne kan skubbes, så man kan få mere bagagerumsplads eller benplads.

Det betyder, at bagagerummet har op til 760 liter, og når sæderne er helt tilbage, har du oceaner af plads foran knæene.

Det elektrificerede redskabsskur - Skoda Octavia Combi iV

SUV betyder jo, at den er høj, og det var en fordel på svenske skovveje, der rent faktisk kan byde på lidt udfordringer i form af dybe spor. På motorvejen derop nyder bilen godt af, at der er cylinderfrakobling og her kører Tarraco faktisk 20 km/l ved 130 km/t ifølge dens egne visere, men gennemsnittet lander alligevel på ikke imponerende 13,0 km/l, hvilket så ikke er så langt fra det lovede 13,9 km/l. Man får som forventet åbenbart.

En ven af familien - brugttest af Nissan X-Trail

Desuden må man finde sig i lidt hjulstøj ved de høje hastigheder, men det er måske prisen for de fede fælge, mens vindstøj er under kontrol.

I den lidt sjove afdeling, kan man få vist en række ure på skærmen, som viser g-kræfter, omgangstider, kilowatt, olietryk eller turbotryk på den lille 1,5 liter-benziner.

 

Døv

Maskinen har 150 hestekræfter, som er ok til den store bil. Selv om den er lidt døv på speederen, føles den ikke decideret brystsvag, og DSG-gearkassen med syv trin gør sit til, at daglig som feriekørsel glider ubesværet, selv med meget oppakning.

Mors drøm – Mercedes GLB

Forskellen på de forskellige køreprogrammer, er også så lille, at det fortaber sig i hukommelsen. Var der overhovedet forskel, andet end at farverne i displayet, der skifter til grøn i Eco og rød i Sport?

Dvaler vi lidt ved kabinen, så er her en god skærm i midten på 8,0 tommer, hvor betjeningen er ganske let at hitte ud af, og der er tilpas mange fysiske knapper til, at man kan finde ting i blinde, som fx lydstyrke og klimaanlægget.

Den japanske Berlingo – Toyota Proace City Verso

Dog er navigationen lidt langsom, men et plus er skærmen ved rattet, som præsenterer info og kort lækkert, og der er mange muligheder for forskellige layout.

Seat Tarraco FR koster fra 515.220 kroner, og starter på 498.940 for Excellence-udstyrsversionen, men den du skal have er pluginhybridversionen med en 1,4 liters benziner og en samlet ydelse på 245 hestekræfter. Den koster nemlig kun henholdsvis 416.500 kroner og 400.820 kroner, og så kan du oveni køre 46 kilometer på ren el og få adaptiv undervogn, samt spare en masse benzin.

Brugttest af Skoda Kodiaq

Det eneste, du giver kald på med hybriden, er muligheden for syv sæder, som du kan få i fossilversionen. Så hvor stor er din familie?

Familien fremtid – Volkswagen ID.4