Helt i skoven – Subaru Forester e-Boxer
Vi tester Subaru Forester og dens nye mildhybrid-drivlinje i de rette omgivelser. Men hvordan klarer den egentlig skovens mudder, en svensk grusvej med høj fart - og en stor jagthund?
Læs nuVi tester Subaru Forester og dens nye mildhybrid-drivlinje i de rette omgivelser. Men hvordan klarer den egentlig skovens mudder, en svensk grusvej med høj fart - og en stor jagthund?
Læs nuSubaru Forester XT Sport har en 2,0 liters turbo-boxermotor under hjelmen med direkte indsprøjtning, 240 hk og et drejningsmoment på 350 Nm...
Læs nuLanceringen betyder, at det nu er muligt at få automatgear til alle motormuligheder - fra 147 hk Boxer Diesel til 240 hk turbo benzin med direkte indsprøjtning.
Læs nuSubaru Forester er en fremragende SUV, der dog aldrig for alvor er slået igennem på det danske marked, hvor salgstallene typisk har ligget på mellem 50-100 styk pr. år. Subaru Forester har da også de seneste mange år været en bil for entusiaster, som virkelig sætter pris på de fremragende terrængående køreegenskaber, og dem er der måske nok bare ikke så mange af i Danmark, hvor terrænet sjældent byder på de store udfordringer. Denne tendens er dog især blevet tydelig i den nuværende generation, hvor der er en stor frihøjde og klassens mest avanceret firehjulsræk, samt Subarus fantastiske boksermotor. Ting som er med til at gøre den nuværende generation af Subaru Forester suveræn, når det kommer til de terrængående køreegenskaber, men den har nu også masser af kvaliteter, hvis den blot skal bruges til kørsel på almindelige veje.
Det er som nævnt med den nuværende og fjerde generation, som blev introduceret i 2012, at disse køreegenskaber for alvor er slået igennem. Tidligere, og især i de to første generationer, mindede Subaru Forester mest om almindelig mellemklasse stationcar, da frihøjden ikke var meget højere end i almindelige biler. Da tredje generation blev præsenteret i 2008, var Subaru Forester vokset både i længde og højde, og nu var der ikke længere tvivl om, at der var tale om en SUV’er. Det samme gentog sig så, da den nuværende generation blev præsenteret. Igen var den vokset i alle leder og kanter, og den både ser og føles væsentlig større.
På motorfronten er der tre forskellige boksermotorer at vælge imellem én diesel og to benzindrevne. Generelt er Subaru Forester en glimrende bil, men hvis du er på udkig efter en på brugtbilsmarkedet, så er det værd at huske, at de to første generationer er væsentlig forskellig for de to sidste.
Konkurrenter
Blandt de mest oplagte konkurrenter er Hyundai IX35, Kia Sportage og Nissan Qashqai
Udstyr
Udstyrslisten er ganske lang, og som standardudstyr får man blandt andet sædevarme og højdejusterebart rat. Ting som 2-zoners klimaanlæg læderindtræk, fartpilot, nøglefri adgang og kørecomputer er ekstraudstyr.