Anmeldelse
Rover var et britisk bilmærke, der oprindeligt var en selvstændig virksomhed. Senere blev de dog opkøbt af BMW, som så solgte dem igen i år 2000 grundet svigtende salg og lave markedsandele. Det britiske bilmærke indgik dernæst et samarbejde med et andet britisk bilmærke, MG i 2000. Sammen formede de to bilproducenter MG Rover Group, men virksomheden gik konkurs i 2005.
Rover biler produceres ikke længere, og der sælges derfor ikke nye Rover biler på det danske marked. Der er dog stadig et marked for brugte Rover biler, og hos Bilbasen har vi altid flere modeller til salg.
Der findes også stadig flere autoriserede Rover værksteder, hvis du allerede er ejer af en bil fra det udgåede bilmærke.
Mest populær var modellen Rover 75, som stadig kan købes brugt. Rover 75 er en øvre mellemklassebil, der blev fremstillet i årene 1999 til 2005. Modellen blev både produceret som stationcar og som sedan bil. Rover 75 var den første model, der var fuldstændig udviklet af Rover selv, dog med brug af en masse reservedele fra BMW, som ejede virksomheden på daværende tidspunkt.
Historien starter med en cykel, der blev til en motorcykel, der blev til en bil. Rover blev grundlagt i 1877 og var på daværende tidspunkt producent af cykler. Mændene bag virksomheden var William Stutton og John Kemp Starley. Sidstnævnte var allerede fra starten fascineret af motordrevne køretøjer og eksperimenterede med at konstruere en eldrevet cykel. I 1903 introducerede Rover den første benzindrevne cykel - en motorcykel med konventionel benzindrevet motor. Denne motorcykel hjalp motorcykelkøreren Earnets Coutris med at vinde motorløbet “Tourist Trophy” i 1907. 1904 var året, hvor Rover lancerede sin første bil. Modellen hed 20 HK og var den første Rover med fire cylindre. I 1919 begyndte den britiske virksomhed at vokse, og modellerne Rover 8,12 og 14 er blevet anerkendte modeller. Virksomhedens ambitioner var at producere biler i højere kvalitet, der afveg fra den direkte konkurrence mode Morris og Austin, der masseproducerede deres biler. I 1924 var den engelske bilfabrikant så heldig at få tildelt Dewar Trofæet, der var en stor pris at få i det tyvende århundrede. Trofæet blev givet til den bil, der succesfuldt har givet den mest fortjenstfulde præstation i en test med henblik på at udvikle bilindustrien. De vinder endnu et trofæ med modellen Jet 1 i 1950. I 1933 overtog brødrene Wilks styringen af bilproduktionen og startede en ny filosofi til brandet. Filosofien omhandlede britisk kvalitet, og de efterfølgende seks år steg årsproduktionen fra 5.000 til 11.000 biler, og efterfølgende begyndte succesen for alvor at tage fat. I 1967 gik virksomheden sammen med British Leyland Motor Corporation, og sammen skabte de Land Rover og ikonet for luksuriøse SUV biler, Range Rover. I 1994 blev koncernen overtaget af BMW, og her var salget så småt begyndt at gå ned ad bakke. Desværre var der ikke meget at gøre, og i 2005 måtte selskabet kaste håndklædet i ringen.
Det tidligere engelske bilmærke havde et logo, der forestillede og skulle repræsentere et vikingeskib. Med et ydre skjold skulle de to koncepter fusionere og skabe et emblem.
Historien starter med en cykel, der blev til en motorcykel, der blev til en bil. Rover blev grundlagt i 1877 og var på daværende tidspunkt producent af cykler. Mændene bag virksomheden var William Stutton og John Kemp Starley. Sidstnævnte var allerede fra starten fascineret af motordrevne køretøjer og eksperimenterede med at konstruere en eldrevet cykel. I 1903 introducerede Rover den første benzindrevne cykel - en motorcykel med konventionel benzindrevet motor. Denne motorcykel hjalp motorcykelkøreren Earnets Coutris med at vinde motorløbet “Tourist Trophy” i 1907. 1904 var året, hvor Rover lancerede sin første bil. Modellen hed 20 HK og var den første Rover med fire cylindre. I 1919 begyndte den britiske virksomhed at vokse, og modellerne Rover 8,12 og 14 er blevet anerkendte modeller. Virksomhedens ambitioner var at producere biler i højere kvalitet, der afveg fra den direkte konkurrence mode Morris og Austin, der masseproducerede deres biler. I 1924 var den engelske bilfabrikant så heldig at få tildelt Dewar Trofæet, der var en stor pris at få i det tyvende århundrede. Trofæet blev givet til den bil, der succesfuldt har givet den mest fortjenstfulde præstation i en test med henblik på at udvikle bilindustrien. De vinder endnu et trofæ med modellen Jet 1 i 1950. I 1933 overtog brødrene Wilks styringen af bilproduktionen og startede en ny filosofi til brandet. Filosofien omhandlede britisk kvalitet, og de efterfølgende seks år steg årsproduktionen fra 5.000 til 11.000 biler, og efterfølgende begyndte succesen for alvor at tage fat. I 1967 gik virksomheden sammen med British Leyland Motor Corporation, og sammen skabte de Land Rover og ikonet for luksuriøse SUV biler, Range Rover. I 1994 blev koncernen overtaget af BMW, og her var salget så småt begyndt at gå ned ad bakke. Desværre var der ikke meget at gøre, og i 2005 måtte selskabet kaste håndklædet i ringen.
Det tidligere engelske bilmærke havde et logo, der forestillede og skulle repræsentere et vikingeskib. Med et ydre skjold skulle de to koncepter fusionere og skabe et emblem.