Honda løfter sløret for ny HR-V
HR-V har sin brændstoftank monteret i center af bilen for at skabe en mere rummelig og fleksibel kabine.
HR-V har sin brændstoftank monteret i center af bilen for at skabe en mere rummelig og fleksibel kabine.
Går du og kigger lidt efter en Honda HR-V brugt? Så kan du finde den hos os. Honda HR-V blev første gang introduceret tilbage i 1999. Dengang var Honda HR-V langt foran sin til, faktisk for langt, hvilket gjorde, at den aldrig blev i succes. Derfor valgte Honda i 2006 at tage den af markedet igen. Honda HR-V er det man i dag vil kalde for en kompakt crossover.
I dag er det en meget eftertragtet model, og der findes en del andre biler i samme type – blandt andet Nissan Qashqai og Renault Kadjar.
Kigger vi tilbage på 1999, så fandtes de biler ikke på det tidspunkt, og begrebet en kompakt crossover fandtes heller ikke, og derfor kan man sige, at Honda var lidt for tidligt på den med denne model. Efter den røg af markedet i 2006, skulle der gå 9 år før den kom tilbage igen.
Honda lancerede en ny generation af Honda HR-V i 2015. Selvom det faktisk var hele 16 år efter den blev lanceret første gang, så var det faktisk kun anden generation af den kompakte crossover. Da den nye Honda HR-V stadig er forholdsvis ny på markedet, kan det være svært at vurdere, om den bliver en succes eller ej. Om den bliver en succes, vil have betydning for udvalget af Honda HR-V brugt og prisniveauet. Honda HR-V priser fastsættes ligesom ved andre biler ud fra generation, årgang, kilometertal, stand og andel af udstyr.
Udvalget af Honda HR-V til salg er en smule begrænset, grundet de ni års pause, der var mellem første generation og anden generation. Det gør helt naturligt, at udvalget er mindre. Dog er Honda kendt for at lave meget pålidelige biler, og man skal derfor ikke tøve med at købe en ældre Honda. Honda har egentlig et ry for at have ret dyre reservedele, men det er de meget tiden kommet ret godt efter, og i dag er dette ry faktisk lidt ufortjent.
Hvis man kigger på designet af Honda HR-V anden generation, så signalerer den coupé, den har skarpe dynamiske linjer. Den coupé lignende og dens elegante form er uden, at der er gået på kompromis med bilens indre praktiske detaljer. Den har Honda Magic Seats, hvilket gør, at det er muligt at vælge en bred vifte af sædekonfigurationer. Det er blandt andet muligt at folde den anden sæderække helt fladt ned for ekstra bagageplads, hvilket er super smart, da man ofte oplever, at det bliver skråt, når du lægger sæder ned. Dette er med til at give optimal bagagerumsplads, hvis man skulle få brug for dette. Derudover er brændstoftanken monteret i midten af bilen, det er gjort for at skabe en mere rummelig og fleksibel kabine.
Når man kigger på første og anden generation, så er der stor forskel på dem i udstyr, hvilket er helt naturligt grundet de mange år imellem dem. I anden generation findes der tre udstyrsvarianter, meget lig Hondas andre modeller hedder de: Comfort, Elegance og Executive. Comfort er den mindste pakke, og her får du som standard fartpilot med fartbegrænser og Hondas berømte førnævnte Magic Seats. Vælger du Elegance vil du blandt andet få vognbaneassistent og registrering af trafikskilte. Går man helt op i top versionen Executive, så får du blandt andet også LED kørelys og bakkamera. Derudover findes der naturligvis Honda HR-V automatgear og manuelt gear.
I forhold til konkurrenter, så er der mange mini SUV’er på markedet, og efterspørgslen på det som man, som nævnt, kalder en kompakt crossover er stor. Honda HR-V konkurrerer med Nissan Qashqai, Renault Kadjar og Citroën C4 Picasso.