Brugttest - er Dacia Duster bedre end sit rumænske ry
En brugt rumænsk bil - det lyder farligt, så her undersøger vi, hvor slem en brugt Dacia Duster egentlig er.
En brugt rumænsk bil - det lyder farligt, så her undersøger vi, hvor slem en brugt Dacia Duster egentlig er.
Vi tager Duster helt i skoven. Den rumænske firehjulstrækker får lov at vise, hvor meget den egentlig kan i terrænet.
Dacia er klar med en elektrisk mini-Duster, som skal være Europas billigste elbil.
En Duster er Dacias svar på en SUV. Det er den store bil med stort karrosseri og generelt god plads i kabinen. Komforten er i top, da du sidder højt og har et godt overblik over vejen og trafikken og så er det nemt at komme ind og ud af bilen, da den netop er højere. En Duster findes i versionerne; Essentials, Presstige, Comfort og Streetway. De findes med forskellige typer af motorer, som forhjulstrukket eller med firhjulstræk og både som benzin- og dieselbiler, så der er altså lige nogle ting, man skal tage stilling til, både hvis man skulle købe den fra ny, men også hvis man skal finde en Dacia Duster brugt, som skal opfylde bestemte behov. Udstyr og udtryk bliver altså hele tiden udviklet, og man skal holde tungen lige i munden, for at følge med i de nye detaljer. En af de større forandringer er, at man fra 2021 kan få Dacia Duster med automatgear. En Duster indeholder mange lækre kabinedetaljer og fås med god og brugervenlig teknologi, for eksempel en touch screen, hvorfra du kan styrer navigation, telefoni og musik. En Duster er en alsidig og stabil bil, som kan klare selv svære vejforhold og dermed er god til outdoorlivet. Hvis man virkelig vil køre terræn, er det en god idé at vælge modellen med firhjulstræk. Men samtidig er Duster også god til bykørsel, når du har brug for en stor og rummelig bil. I feb. 2022 er Duster nr. 2 mio. netop trillet ud af fabrikken i Rumænien. Knap 8000 af dem befinder sig på det danske marked.
Duster klarer sig generelt fint i test, men de fleste steder bliver det dog påpeget, at man får hvad man betaler for, og det er jo som sådan meget godt – så giver det hele stadig mening. Det beskrives ofte som positivt, når der kommer nye tilpassede versioner af Duster’en, som kun er med til at gøre den endnu bedre og mere komfortabel. Den følger godt med standarden for andre biler og hele tiden med sætningen ’i forhold til prisen’ som bagvedliggende præmis. Du får altså bare meget bil for en overkommenlig pris.
Dog skal man være opmærksom på, at et af de steder hvor man har sparet, for at kunne holde priserne så lave er på sikkerheden, så aktiv nødbremse og vejbaneassistent samt kollisionsadvarsel er udeladt. En Duster har dog udmærket basalt sikkerhedsudstyr som front-, side- og gardinairbags, og Prestigeversionen kommer ligeledes med bakkamera og blindvinkelalarm.
Dacia Duster brugt til salg finder du selvfølgelig på biltorvet.dk. Vi har et stort udvalg af brugte Duster i de mange forskellige typer og med meget forskelligt udstyr, som jo er tilvalgt, da den blev købt fra ny. Så sæt dig godt ind i, hvad der er vigtigt for dig af køreegenskaber og ekstra udstyr, og så er det bare med at gå på jagt efter drømmebilen til den helt rigtige Dacia Duster brugt pris. På biltorvet.dk finder du et stort udvalg af forhandlere af brugte biler.
Velkommen på torvet!
Det afhænger af motortypen. En Duster ligger på mellem 16,1-20,8 km pr. liter brændstof.
22,7 pr liter diesel
En Duster kan trække op til 1.500 kg med bremser.
Afgiften på en bil afhænger af hvornår den første gang er indregistreret. Før 1997 skal du betale afgift ud fra bilens vægt. Fra 1997-2021 betaler du grøn ejerafgift, som beregnes ud fra brændstofforbrug og efter 2021 skal du betale CO2-ejerafgift, som beregnes ud fra hvor meget Co2 bilen udleder. Det er altså ikke entydigt, hvad du skal betale i ejerafgift af en Duster. Men på de fleste bil-salgs-sider er det specifikt opgjort, hvad du skal betale for den konkrete bil. Priserne på en Duster, alt efter om den er benzin- eller dieseldrevet, ligger omkring 2500-3800 pr halvår.