Den danske superbilsproducent Zenvo har netop præsenteret en benhård gadebil med avanceret downforce, to kompressorer og en 0 til 100-tid på bare 2,8 sekunder.
Det er ikke lige til at gætte, at en flok gæve gutter i Præstø bygger superbiler, der kan afklapse nogle af de hurtigste superbiler i verden. Flere kender efterhånden Zenvo for at have bygget en orange superbil, der brød i brand, da den blev testet af Top Gear, men det har ikke slået Troel Vollertsen og hans kolleger ud. Nu er de klar med TSR-R, der er det tætteste du kommer på en racerbil til gaden, hvis den skal være made in Denmark.
Den sidste 911'er uden turbo? Her er den nye Porsche 911 GT3 RS
Lad os starte med hækvingen, for den er en doktorafhandling værd i sig selv. Det fleste superbiler har i dag aktiv aerodynamik, men Zenvo er gået et skridt længere, så den gigantiske hækvinge kan bevæge sig i flere retninger i forhold til sving. Man har arbejdet med Centripetalkraft, som defineres som den kraft, der skal til for at holde et legeme i jævn cirkelbevægelse, altså det modsatte af centrifugalkraften. Ideen bag er at opnå mere stabilitet i sving ved at skubbe ned på det inderste hjul i svinget – det hjul, der normalt har mindst vægt på sig - det skulle give en højere skridgrænse og dermed højere hastighed, forklarer Troels Vollertsen, grundlæggeren af Zenvo.
McLaren hylder F1-stjernen Ayrton Senna med vanvittig sportsvogn
Den centripetale vinge er en ekstraordinær udvikling, der muliggør øget greb og højere svinghastigheder. Mens de fleste superbiler kun opnår optimal downforce i sving med en vis hastighed, fordeler den centripetale vinge downforce på en innovativ måde, så den optimale mængde greb er tilstede ved enhver hastighed. På grund af vingens unikke mulighed for at rotere både vertikalt og horisontalt, kan den både løftes for at genererer mere downforce, men kan også vippe i sving, så venstre side af vingen løftes i et venstresving, for at skubbe bilen helt ind mod indersiden af svinget. Det sikrer nemlig bedre stabilitet og vejgreb.
Bi-kompressor
Motoren er også et studie værdigt i sig selv og fuldstændig udviklet in house af Troels Vollertsen selv. Slagvolumen er på 5,8 liter, men der er monteret ikke bare én, men to kompressorer, og et sekventielt indsprøjtningssystem, der tilsammen producerer 1.193 hk ved 8.500 o/min og over 1.100 Nm. Det er måske lige en stor mundfuld, hvis man bare triller op af Strandvejen, så derfor har Zenvo udviklet tre niveauer. Minimum har 710 hk, og skulle gøre TSR-S omgængelig som en Toyota Aygo (som om!), IQ, som har et avanceret antispind-system, der tillader op til de maksimale knap 1.200 hk, når baghjulene har ordentligt fat, men holder igen, hvis der er fedtet, eller vejen drejer. Der er selvfølgelig også Maximum, der giver alle 1.193 hk altid.
Singer bygger klassiske Porsche-modeller, der er kunst på hjul - og hamrende hurtige
Zenvo er også stolte af deres sekventielle 7-trins gearkasse, som enten kan opføre sig som en almindelig automatgearkasse, og så en race-indstilling, hvor gearene skiftes lige så hurtigt som de hurtigste gearkasser i verden. Den ekstremt høje effekt kombineret med gearkassen og en tørvægt på 1.495 kilo gør, at TSR-S runder 100 km/t på bare 2,8 sekunder, mens 200 km/t rundes på 6,8 sekunder. Topfarten er begrænset til 325 km/t, men hvis du er forelsket i dette fantastiske stykke danske ingeniørkunst, så skal du være hurtig eller tålmodig. Der bliver kun produceret fem eksemplarer om året.