Fiat lancerer nu Fiat Bravo med en ny, større motor med lavere miljøbelastning. Fiat har nemlig formået at øge motorkraften, mens brændstofforbruget er sænket.
Masser af hestekræfter og hensyntagen til miljøet er to ting, der normalt ikke går hånd i hånd. Men anderledes er det med den nye Fiat Bravo 2.0 Multijet. Her er det nemlig lykkedes for Fiat at øge ydeevnen og samtidig reducere CO2-udledningen – et resultat, der flot illustreres ved, at bilen kan køre helt op til 18,9 kilometer på en liter diesel ved blandet kørsel.
”Den nye 2.0 Multijet-motor er et sandt kraftværk af en motor – en 165 hestekræfters dieselmotor med masser af saft og kraft og en tophastighed på op til 215 kilometer i timen. Med den nye, mere effektive og miljøvenlige motor bliver Fiat Bravo et endnu mere attraktivt køb,” siger pressechef Steffen Holm, Fiat Group Automobiles Denmark A/S.
Med et CO2-udslip på kun 139 g/km opfylder den nye Multijet-motor i Fiat Bravo allerede på nuværende tidspunkt de EU-standarder for bilindustrien, der skal være opfyldt i 2010, hvor såvel brændstoføkonomi som CO2-udledning spiller ind. Motoren er en videreudvikling af og en erstatning for den populære 1.9 Multijet-motor med 150 hestekræfter.
Den nye Fiat Bravo 2.0 Multijet fås i to versioner, en Dynamic Evo 2 og en Sport. Prisen ligger på 299.990 kr. for Dynamic Evo 2, mens Sport-udgaven koster 329.990 kr. Begge har masser af lækkert udstyr, og blandt andet er en ny seks-trins gearkasse standard. Den nye Bravo 2.0 Multijet leveres også som to-personers Biposto uden bagsæde. Med det komplette Sport-udstyr er prisen 214.651 kr. inkl. afgift og moms.
Desuden er det som noget helt nyt muligt at tilkøbe kommunikationssystemet Blue&Me™ og eco:Drive™-programmet – Fiats enestående stykke software, der med udgangspunkt i en analyse af kørslen giver gode råd om, hvordan man kan skrue ned for brændstofforbruget og udgifterne på tankstationen – naturligvis også til gavn for miljøet.
Fiat Bravo er en solid familiebil i et stilfuldt og sportsligt design. Skønheden og substansen er i højsædet, og der er kræset for både de indre og ydre detaljer. Med sin brede Maserati-lignende front ses et tydeligt slægtskab med en anden af Fiats store succeser; Grande Punto.