Danmark blev i 1963 det første land i Europa, hvor man kunne købe en Toyota. I dag 60 år senere ser Toyota tilbage på mærket, som flere gange er blevet årets mest solgte, både i Danmark, Europa og hele verden. 

De første par hundrede Toyota Crown De Luxe blev løftet af et skib fra Japan i Københavns Havn en sensommerdag i 1963. Det var de to ejere af Erla Autoimport, Walther Krohn og Otto Hee, som havde fået en god idé ved at hente det eksotiske bilmærke fra Japan, der et par årtier senere overhalede alle konkurrenterne og blev kåret som Danmarks mest solgte bilmærke.

1963_Erla_Auto_Import.jpg
Erla Autoimport startede i 1963 importen af Toyota i Danmark.
 

Indtoget på det danske marked for 60 år siden var samtidigt første gang, Toyota kunne købes i Europa. Selv om det japanske bilmærke dengang var ukendt for de fleste, blev der alligevel indregistreret 184 Crown det første år.

Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris

Året efter steg det til 1200 Toyotaer, selv om Crown hverken var lille eller en helt billig bil - den blev betragtet som en mini-amerikaner.

Baklys, bundmåtter og el-sprinklerdyser
De første Toyota'er var dyrere end gennemsnittet af datidens biler, da de skulle sejles hele vejen fra Japan og blev pålagt told. Men de var pålidelige og kom med vildt ekstraudstyr som baklys, bundmåtter og elektriske sprinklerdyser.

Vitaminindsprøjtning til Toyota Hilux

I 1968, fem år senere, var Toyotas markedsandel 1,9 procent, og i takt med introduktionen af flere modeller som Corolla og Corona, styrkede Toyota sin position. Toyota Corolla blev introduceret i 1966 og kom til Danmark året efter. Der er solgt over 200.000 Corolla'er i Danmark siden da.

Da den økonomiske krise kom i 1970'erne og kartoffelkuren kradsede i 80'erne, holdte mange bilforhandlere igen, for at vente på bedre tider. Otto Hee valgte dog at skrue mere op.

Hovedkontoret i København og det tekniske center i Middelfart blev udvidet, og netværket af forhandlere blev styrket gevaldigt.
 

03 Old school, Corona og Corolla.jpg  
Toyota Corolla og Toyota Crown

1964_TMS_Copenhagen_office.jpg
Toyotas europæiske hovedkontor lå i de første år i København. I dag ligger det i Bruxelles i Belgien.

 

Mest solgte bilmærke
I 1985 blev Toyota det mest solgte bilmærke i Danmark - og de følgende ti år. I rekordåret i midten af firserne trillede over 33.000 biler fra Toyota ud af de driftige forhandlere - en bedrift, Toyota hævder ikke er overgået siden.

Den sidste samurai – Toyota GR86

I 1999 overgik ejerskabet af Toyota i Danmark fra Otto Hee til Toyota Motor Europe, og i flere år efter og frem til sin død i 2014 sad Otto Hee i spidsen for Toyota Fonden, der den dag i dag hvert år uddeler legater til kulturelle og velgørende formål. 

Kundeservicen var afgørende for Toyota. Da FDM og Loyalty Group første gang begyndte at måle kundernes tilfredshed i bilbranchen i 2003 gennem den årlige Autoindex-undersøgelse, placerede Toyota sig øverst på kundernes tilfredshed med forhandleren og med værkstedet. Den topposition har Toyota indtaget hvert eneste år lige siden - 21 år i træk.
 

05 nr. 1 10 år i træk Otto Hee.jpg

Otto Hee modtager hyldest for at være Danmarks mest populære bilmærke 10 år i træk i 1994.



Prius den grønne
Introduktionen af verdens første serieproducerede hybridbil, Toyota Prius, der blev lanceret i 1997 og fandt vej til Danmark nogle år senere, står som en teknologiske milepæle i Toyotas historie. I 2015 kom så brintbilen Toyota Mirai, der betyder fremtid på japansk. Her var Danmark blandt de fem første lande i verden, der fik brintbilen på vejene. 

Ren luft - brintbilen Toyota Mirai

Siden er hybrid-, plug-in hybrid-, el- og andre brintbiler stødt til. Toyota rundede for nyligt 24 millioner af den slags på verdensplan, hvilket Toyota i jubilæumsskriftet påstår har medvirket til en reduktion på over 150 mio. tons CO2 svarende til udledningen fra hele Danmarks befolkning i over to år.

Typisk Toyota – vi kører elbilen Toyota bz4X

Det, der begyndte med knap 200 biler på havnen i København i 1963, har 60 år senere udviklet sig til at små 800.000 Toyota'er trillede ud fra de danske forhandlere. Heraf kører 260.000 stadig rundt på de danske veje.

Verdensmesteren Toyota Corolla har fået større overarme

Herfra biltorvet skal der da også lyde et varmt tillykke med fantastiske Toyota, som bandet TV2 så fint komponerede det.
 

02 Otto hee + Crown.jpg
Otto Hee var med til at starte importen af Toyota i Danmark som det første land i Europa. Her står han foran den første Toyota-bil i Europa, en Toyota Crown De Luxe. Billedet er taget i 2013 i forbindelse med 50-års jubilæet.


Rallymaskinen – derfor elsker vi Toyota GR Yaris

Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra?

Hurra – Toyota Yaris er blevet sporty

Den hjemvendte superhelt – Toyota Supra er en fest fra fortiden

Toyota henter Camry ud af alderdomshjemmet