Helårsdæk er stadig ikke på højde med gode vinter- og sommerdæk, viser en ny test fra FDM. Tre ud af syv dæk kan slet ikke anbefales.

Vi går allerede nu mod mørkere tider. Det betyder, at der også skal tænkes på vinterdæk, og den evindelige udskiftning fra sommer- til vinterdæk og så tilbage igen, er til at blive træt af. En løsning er blevet mere og mere aktuel de senere år. Helårsdækkene er nemlig blevet bedre. Men hvor meget bedre er de? Det har FDM sat sig for at teste på syv forskellige helårsdæk i størrelsen 17-tommer (235/55). Og testen viser, at der endnu er et stykke vej, før helårsdæk kan være et rigtig godt alternativ til de traditionelle dæk, der er tilpasset årstiden.
 
Lange bremselængder
Helårsdækkene er blevet testet på samme måde, som FDM tester sommer- og vinterdæk, og forskellen var tydelig. Hvor et godt vinterdæk eksempelvis skulle bruge 39 meter på at holde stille fra 30 km/t på en isglat vej, skulle testens helårsdæk bruge mellem 44 og 48 meter. Endnu større var forskellen på tør vej. Her skulle en bil med et godt sommerdæk bruge 37 meter på at bremse helt ned fra 100 km/t, mens testens dårligste helårsdæk brugte hele 52 meter. Omregnet betyder det, at hvor bilen med sommerdæk holdt helt stille, kørte bilen med de dårligste helårsdæk stadig 53 km/t For de øvrige helårsdæk var forskellene dog mindre.

Test af sommerdæk – er større dæk bedre
 
De senere års milde vintre har forståeligt nok øget interessen for helårsdæk. Men selvom de er blevet bedre, viser testen, at de fortsat er et kompromis, der hverken er rigtig godt eller rigtig dårligt, når det virkelig gælder. De er dog stadig langt at foretrække fremfor at køre på sommerdæk om vinteren, som mange stadig gør, siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.

Det er tid til vinterdæk – her er alt, hvad du skal vide
 
Af de syv helårsdæk opnåede Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4 Season G2, Michelin CrossClimate + og Nokian Wheaterproof samlet set et gennemsnitligt resultat. Dækkene Uniroyal AllSeasonExpert 2, Vrederstein Quatrac pro og Bridgestone Weather Control A005 kan til gengæld ikke anbefales.

Kan være en fordel for nogen
Ifølge FDM kan helårsdækket være en fordel for nogen. Men det kræver, at man kan lade bilen stå de dage, hvor der er sne på vejene. Det er nemlig her, helårsdækkene har de største svagheder sammenlignet med vinterdæk.

Sådan slipper du for dyre regninger ved aflevering af leasingbil
 
Mange har et kørselsbehov, hvor de kører korte ture og har mulighed for at lade bilen stå de dage, hvor vinteren for alvor viser tænder, og sneen vælter ned. For dem kan de bedste helårsdæk være en fornuftig og sikker løsning. Har man omvendt brug for sin bil hver dag, og skal man køre før vejene er saltet og ryddet, er der ingen vej udenom at skifte mellem sommer- og vinterdæk, siger Søren W. Rasmussen.
 
Det er ikke i alle lande, at helårsdæk er tilladt året rundt. I Sverige og Østrig er der krav om vinterdæk i vintermånederne. Går turen sydpå eller nordpå om vinteren, anbefaler FDM, at man kører på vinterdæk. Også selvom helårsdæk her er tilladt i flere lande.