Peugeot har efterhånden fået for vane at holde deres modeller forholdsvis længe på markedet, inden de lader en ny komme til. Det er selvfølgelig også meget fornuftigt, for hvis en model sælger godt, hvorfor så skrotte den tidligt og bruge enorme summer på at udvikle en ny model. Især med tanke på de mange børnesygdomme, som ofte plager Peugeot bilerne, er denne strategi ganske fornuftig. Det er i hvert fald tydeligt, hvilken positiv forskel der er på f.eks. en tidlig 307 og en af de sidste, der rullede af samlebåndet.

Peugeot forever and ever and ever...
Den klassiske Peugeot 205 fik lov at leve fra 1983-1998 – altså 15 år - og fik til sidst tilnavnet ”205 Forever”. Mellemklassebilen 406 levede i 9 år, inden den blev afløst af 407 i 2004, og nu gør Peugeot det igen med 206'eren.
Peugeot 206, som i princippet blev afløst i år 2006 af 207'eren, får lov til at leve i nogle år endnu, da den stadig sælger imponerende godt. En større ansigtsløftning - både udvendig og indvendig - sørger for at fjerne de værste rynker, hård hud, og trætte led.

Faceliftet
Udvendig betyder det et udsendende, som skal bringe den tættere på de nyeste familiemedlemmer – især 207. Det betyder en ny front med ny motorhjelm, nye forskærme, ny kofanger foran, ny grill, nye forlygter/tågelygter, ny bagkofanger og nye baglygter – alt i alt betyder det, at bilen kommer til at se rigtig frisk og sporty ud, og man kan i forbifarten ikke altid se forskel på en 206 og en 207.

Indendøre er forandringen faktisk lige så stor som udvendig. Hele instrumentbordet er udskiftet – igen i stil med 207, med lækker kvalitet og 3 instrumenture, som næsten ikke kan se flottere ud.
Forsæderne er rigtig gode, faste og med god sidestøtte, som vi kender det fra Peugeot. På bagsædet er der, ikke overraskende, ikke så meget benplads – hvilket også stadig er tilfældet i efterfølgeren 207.

Veludstyret
I ”Comfort Plus” virker Peugeot 206 veludstyret, og igennem årene har mere og mere udstyr fundet vej til listen over standardudstyr. Listen indeholder blandt andet a/c, fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde, elspejle med varme, elruder foran og sportssæder med varme.

Bagagerummet klarer 245 liter, og kan udvides til 1.130 liter. når bagsædet foldes ned. I bagagerummet ser man et eksempel på, at 206'eren har nogle år på bagen, da der er karosseriplade uden beklædning, og bagsæderyglænet også bare er sortlakeret plade. Det er ikke så praktisk, da man let kan lave ridser.

Motoralternativer
I forbindelse med faceliftet er motorudvalget også blevet tilpasset. Der er nu 3 alternativer – 1,1 benzin (60 hk), 1,4 benzin (75 hk) og 1,4 diesel (70 hk). Bilen, vi her tester, har den 1,4 liters benzin motor - og med en egenvægt på lige over et ton, så passer de 75 hk fint til bilen. Motoren har kun 8 ventiler, men har, trods det, en god og rolig gang og har desuden den fordel, at de 75 hk ydes ved kun 5.500 o/min.

Den lille dieselmotor på 70 hk knurrer en smule højlydt i tomgang, men når kareten først ruller, så hører man ikke meget til motoren.

Køreoplevelsen
Køreoplevelsen i 206'eren ligner sig selv, uden overraskelser og ganske neutralt, og det skulle den da også gøre, da faceliftet ikke har betydet nogen nævneværdige tekniske forandringer. Det mærkes dog tydeligt, at gearkassen er blevet strammet op - hvilket vi værdsætter.

Den umiddelbare største forskel, der opleves i mellem 206'eren og nyere biler, er markant mere støj i kabinen primært fra hjulene. Motoren er, som nævnt, ganske støjsvag, og gearskiftet fungerer tilfredsstillende.

Sikkerhedsmæssigt
På sikkerhedsområdet er 206'eren godt med, på trods af alderen. 4 airbags, 3 ISO-fix beslag, tågeforlygter for/bag, ABS bremser og ESP er standard, og i 2000 fik bilen da også 4 stjerner i crashtest, hvilket er ganske flot - men gardinairbags kan 206'eren ikke leveres med.207'eren kan prale med 5 stjerner, ESP og 6 airbags, og er dermed selvfølgelig en mere sikker bil.

Priser og konklusion
Priserne for den fornyede 206+ starter ved 134.990 kr. og slutter ved 149.990 kr.. For de knap 150.000 kr. har man to valgmuligheder – enten denne testbil med 1,4 liters benzinmotor eller en bil magen til, blot med en 1,4 liters dieselmotor og 70 hk.

Om man skal vælge den ene eller den anden, kommer primært an på ens kørselsmønster. Hvis bilen hovedsageligt skal bruges til bykørsel og kortere ture, er benzinversionen mest velegnet – hvorimod dieselversionen er glimrende til f.eks. pendlerkørsel, da den kan køre op imod 24 km/l, i forhold til 16 km/l for den andens vedkommende.

I forhold til Peugeot 207 ligger 206'eren prismæssigt godt 22.000-32.000 kr. under, så der er da penge at spare ved at nuppe den gamle model – især hvis man vil have diesel, da 207-modellen her er 32.000 kr. dyrere.