De er altid svært at følge op på en succes, specielt når succesen hedder Alfa Romeo 156. Men det lykkedes alligevel Alfa Romeo at skabe en bil, der designmæssigt var smukkere end forgængeren. Alfa valgte dog, med introduktionen af 159, at satse på en helt ny målgruppe, ved at gøre undervognen lidt blødere, og så samtidig håbe at 156-folket ikke blev for sure over det. Dette lykkedes til dels og Alfa 159 er i dag virkelig en af de mere interessante biler i sit segment, hvis man sætter design og køreegenskaber i højsædet.
159 fik i sensommeren 2008 et facelift, der heldigvis ikke berørte eksteriøret, men kun kabinen og elektronikken. Et nyt ESP-system med elektronisk spærredifferentiale kaldet Q2 er nu standard på 159. Systemet udmærker sig ved bl.a. at sikre optimal acceleration ud af sving, uden at forhjulene kortvarigt mister greb. Systemet fungerer imponerende godt og er, hæver køreoplevelsen betydeligt. Ændringerne af interiøret er også mærkbare, da interiøret har fået et grønligt skær, der virkelig får kabinen til at skille sig ud. På redaktionen var der delte meninger om det nye look - personligt kunne jeg godt lide det.
Vi har testet den 1,9 liters diesel-model med 150 hk, samt topmodellen med 3,2 liters V6-motor og 260 hk. Sidstnævnte er bl.a. blevet lettet for hele 70 kg i forhold til den seneste model, hvilket også spiller ind på køreegenskaberne. Med hvad får du mest ud af, den økonomiske diesel eller den heftige V6'er? Vi har kigget nærmere på de to biler i en "value-for-money" test.
Først diesel
I "gamle dage" var en Alfa Romeo med dieselmotor helt utænkeligt. Men når man er en del af FIAT koncernen, der er kendt for sin imponerende viden omkring netop dieselmotorer, og når næsten halvdelen af alle nye biler i dag, bliver leveret med dieselmotor, ja så er der ingen vej udenom, heller ikke for Alfa Romeo. Mindste motor er denne 1,9 liters Common Rail med 150 hk og 320 Nm i drejningsmoment - ganske fine tal, men er det nok? Selvom 9,2 sekunder fra 0-100 km/t ikke er voldsomt hurtigt, så er det stadig hurtigere end den 2,2 liters benzinudgave med 185 hk. Drejningsmoment sikre samtidig nogle ganske glimrende mellemaccelerationer og lave omdrejningstal, der gør kørsel på motor- og landevej til en drøm. Samtidig kan Alfa 159 1,9 JTDm præsterer en brændstoføkonomi på 16,9 km/l i gennemsnit, hvilket er meget flot for en bil i denne klasse. Prisen på "den lille diesel" med mindst muligt udstyr er 427.050,-, hvilket er en ordentlig slat penge.
3,2 V6
Det totale modstykke til ovenstående dieselmodel er topmodellen 3,2 V6 med 260 hk. Her er virkelig tale om ægte Alfa sjæl, fra en motor der i tomgang får selv den mest fattede mand til at smile. V6'eren leverer en accelerationstid fra 0-100 km/t på 7,2 sekunder og en topfart på 244 km/t. Også mellemaccelerationerne er imponerende, og man må takke guderne for cruise control, da det er yderst fristende at sparke til pedalen og opleve suset og lyden. Er man dog bare en lille smule fornuftig, så holder man de voldsomme accelerationer på et begrænset niveau, da det ellers bliver meget svært bare at komme i nærheden af de 8,2 km/l, som Alfa lover i deres brochure. Det var meget svært at holde bilen tæt på de 8 km/l i den uge vi havde den til test. Prisen for den 3,2 liters V6'er er 567.050,- for en sedan og 596.550,- for Sportwagon udgaven.
Sedan eller Sportwagon
Om du er til den almindelige sedan eller den galante Sportwagon er en smagssag. I begge tilfælde får du en bil, der på imponerende vis slår fast, at man ikke behøver at være kedelig, bare fordi man kører stationcar - og da der ikke er den store forskel på mængden af bagageplads, må vi endnu engang henvise til smag. Her på redaktionen er det dog ingen hemmelighed at Sportwagon er favoritten.
Fugl eller fisk...
Hvad skal man vælge? Vil du have masser af sjov og fed lyd, så er V6'eren uden sammenligning den bedste bil. Men lader du fornuften råde lidt, så er der ingen tvivl om at du bliver gladest for den mindste dieselmodel. Det er også derfor at den vinder denne "fornuft-sammenlignings-test".