I Danmark har SUV-segmentet altid haft stor interesse, også selvom priserne til tider kan være astronomisk høje. Siden 1994 har Toyota prydet billedet med deres populære RAV4 modeller og RAV4 har siden sit indtog på det danske bilmarked været en stor succes blandt danskerne. I 2013 blev RAV4’s 4. generation introduceret, men siden da har Toyota endnu engang sat ved tegnebordet, hvor et redesign blev startskuddet til en relancering af den populære model. Vi tester Toyota RAV4 Hybrid H4.
Design/udstyr
Den nye RAV4 model er blevet faceliftet hele vejen rundt så at sige. Det nye facelift kombineret med testbilens perlemorshvide farve, som vores testbil var malet i, har givet RAV4 et ganske eksklusivt look. Rav4 er blevet en rigtig flot bil, hvor de tidligere modeller havde et mere konservativt og typisk japansk design. Så på designfronten er RAV4 rykket et niveau op. En af de nye innovative tiltag er bl.a. LED-lygter, der ikke bare klæder bilen utroligt godt, men også giver et meget klart udsyn ved kørsel i mørke.
Men, det er ikke kun udvendigt, at der er sket ting og sager. Inde i kabinen er der er imponerende plads, de fem lædersæder er yderst komfortable og kabinen har masser af benplads. Der er installeret 9 højtalere, tilkoblet et JBL Premium lydsystem og bilens mange funktioner kan styres på infotainmentskærmen, der virker upåklageligt, både når det drejer sig om brug og lyd. For netop brugervenligheden er lagt i højsædet her, hvilket er et stort plus. Jeg synes dog ikke det hyldeagtige hul eller rum om man vil, over handskerummet tager sig pænt ud. Det får den del af interiøret til at se mangelfuldt ud, og det er en skam.
RAV4 har også enorme 500 liter bagagerum, så der er rig mulighed for at gøre selv de største indkøb.
Udstyrslisten til RAV4 Hybrid H4 er lang, men den kan garanteret også tilfredsstille ethvert behov. H4 betyder at modellen har fuld udstyrspakke og det inkluderer f.eks. bak- og frontkamera, hvor frontkameraet aktiveres når bilen kører op til 10 km/t. En anden interessant faktor er Panoramic View Monitor (også kaldet bird view), der på den 4,2” infotainmentskærm viser bilens omgivelser ovenfra og advarer om mulige forhindringer omkring bilen. Sikkerheden tåler heller ingen kritik og blandt udstyret findes bl.a. Blind Spot Monitor, der overvåger førerens blinde vinkler og advarer med en blinkindikatorer i sidespejlet, hvis en anden bilist kommer for tæt på.
Motor
Rav4 Hybrid er udstyret med en 2,5 liters benzinmotor og en el-motor med en samlet ydelse på 197 hk. Motorerne er koblet sammen med en trinløs automatisk CVT-gearkasse, der også findes i Toyotas andre hybridmodeller. Du har kun en drivline, og eftersom motoren er en hybrid, så er bilens igangsættelse helt lydløs, fordi det alene er elmotoren, som står for den del.
Ved bykørsel giver det en glidende behagelig acceleration, og det er også først idet du kører på motorvejen teknikken kommer til gene. For her skaber det trinløse CVT-gear megen støj ved kraftig acceleration, og trods bilens 2,5 liter og hele 197 hk har du følelsen af, at bilen mangler kræfter pga. støjniveauet. Dertil skal det alligevel påpeges at accelerationen ikke fejler noget, men det er motorstøjen og det trinløse gear, der skaber frustration. Derfor ville jeg i stedet foretrække en 7-trins automatgearkasse, hvor omdrejningerne falder ved gearskiftet, og accelerationen ikke føles første gear agtigt. En løsning der dog ikke er mulig og faktisk også ganske sjældent set. RAV4 Hybrid har trods dens størrelse et brændstofforbrug opgjort til 20,0 km/l, og det er ganske fornuftigt. Du har mulighed for at følge forbruget via. bilens multi-informationsdisplay, der konstant beregner bilens brændstofforbrug.
Konklusion
RAV4 har i mine øjne smukke proportioner og er yderst komfortabel at køre i. Er du på udkig efter en ny familie- eller firmabil, så vil jeg bestemt mene at Toyota RAV4 Hybrid H4 kan klare de fleste udfordringer – hvis du vel og mærke kan affinde dig med CVT gearet. Toyota RAV4 fås fra 379.000,- i modellen T2, der har en 143 hk dieselmotor inkl. en begrænset udstyrspakke. Vælger du derimod topmodellen som vores testbil, RAV4 Hybrid H4, så er det altså inkl. fuld udstyrspakke, og til en endelig pris på 584.990,-. Jeg mener alligevel, at prisen på knap 600.000 kr. er højt sat. Men igen, du får en hybrid med firhjulstræk, plus en utrolig mængde udstyr, og det gør RAV4 Hybrid H4 ganske interessant.
Specifikationer
Motortype | Hybrid |
Slagvolumen | 2.494 |
Antal HK | 197 |
Drejningsmoment (Nm) | 206 |
Drivende hjul | Firehjulstræk |
Antal gear | 1A |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 8,3 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 116 |
Bagagerumskapacitet (l) | 500 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 4.400 |
Forbrug (km/l), målt | - |
Forbrug EU-mix (km/l) | 20,0 |
HK målt ved Omdr. | - |
Tankkapacitet (l) | 56 |
Tophastighed (km/t) | 180 |