Audi udvider motorprogrammet til den nye TT-generation til også at omfatte en 1.8 TFSI motor med en ydelse på 180 hk. Den nye indstigningsmotor vil være tilgængelig til både Coupé og Roadster.

Den turboladede 1.8 TFSI-motor har en slagvolumen på 1.798 cm3 og leverer et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm i omdrejningsområdet fra 1.250 til 5.000 omdr./min. I dellastområdet suppleres den direkte indsprøjtning FSI af en ekstra manifoldindsprøjtning – det sænker emissionerne. Audi valvelift system varierer udstødningsventilernes takt og forbedrer dermed responsen. Et kompakt skydeelementmodul til termostyringen og udstødningsmanifolden, der er integreret i topstykket, bidrager i høj grad til den firecylindrede motors effektivitet.

TT Coupé accelererer i forbindelse med den 6-trins manuelle gearkasse på 6,9 sek. fra 0 til 100 km/t, og med den 7-trins S tronic (ekstraudstyr) tager det 7,0 sek. Tophastigheden ligger på 241 km/t. For Roadster-modellen er de tilsvarende tal for standardspurten 7,2 sek. med den manuelle gearkasse og 7,3 sek. med S tronic. Tophastigheden for begge kombinationer er 237 km/t. Coupé-modellen med 1.8 TFSI-motor kører mellem 16,7 og 17,5 km/l ved blandet kørsel (129-138 g CO2 pr. km), og for TT Roadster 1.8 TFSI er tallene 16,4-17,2 km/l (132-142 g CO2 pr. km).

Ud over den nye indstigningsmotor tilbyder Audi den nye TT-generation med tre forskellige 2.0-liters-motorer: TT 2.0 TDI ultra med 184 hk og et drejningsmoment på 380 Nm kører hele 23,8 km/l ved blandet kørsel. Det svarer til en CO2-emission på 110 g pr. km og er dermed ny rekord i segmentet. Hertil kommer to varianter af 2.0 TFSI-motoren: I TT yder den trykladede benzinmotor 230 hk og et drejningsmoment på 370 Nm, og i TTS er tallene 310 hk og 380 Nm. Det giver Coupé-modellen en accelerationstid fra 0 til 100 km/t på 4,6 sek.

Allerede i basisversionen har sportsvognen alle de fordele, der kendetegner den nye modelgeneration – den rendyrkede sportslige karakter, konsekvent letvægtskonstruktion, et markant design og en dynamisk undervogn. Og på udstyrsfronten mangler der heller ikke noget: Sportssæderne med de integrerede hovedstøtter er standard lige som det progressive styretøj og Audi virtual cockpit.

Især kabinen i den nye TT-generation har skabt opmærksomhed siden verdenspremieren i begyndelsen af 2014 på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Den kompakte sportsvogn har eksempelvis allerede modtaget flere udmærkelser – herunder "Design Innovation des Jahres" og "connected car of the year". Disse succeser skyldes også highend-features som Audi connect til hurtig forbindelse til internettet, køredynamiksystemet Audi drive select eller assistentsystemerne som parkeringsassistenten med bakkamera - features der alle fås som ekstraudstyr.

Audi TT kan fås med den nye indstigningsmotor 1.8 TFSI fra sidst på året.

Forbrugsangivelser:
Audi TT Coupé 1.8 TFSI:

Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 16,7-17,5
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 129-138

Audi TT Roadster 1.8 TFSI:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 16,4-17,2
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 132-142