Danskerne har altid holdt af Opel Astra og bilens ry for at være driftssikker og pålidelig. Men, der har også hængt et lille ”morfar bil” skilt over hovedet på den i rigtig mange år, da Opel gerne kører det sikre kort og designer uden for meget spræl og frække linjer. Men, er det også sådan med den nyeste generation af Astra – er den også ”et sikkert kort” fra Opel side, eller har man forsøgt at ramme et mere moderne publikum. Vi har kigget nærmere på den nye Opel Astra Sports Tourer for at finde svaret.
Opel Astra Sports Tourer befinder sig i den lille mellemklasse, hvor biler som VW Golf, Ford Focus, Skoda Octavia, Seat Leon ST og Peugeot 308 befinder sig. En populær klasse med ekstremt hård konkurrence, hvor design, køreegenskaber og praktisk funktionalitet gerne skulle samles i en bil til en samtidig utrolig skarp pris. En svær opgave, som ikke alle formår.
Design
Astra er en nydelig bil, og er absolut også den mest ”sprælske” Astra til dato. Men, den kan ikke helt smide det sikre look, selvom den rent designmæssigt har lånt lidt hist og her fra sin storesøster Insignia. Specielt omkring bagenden har man spillet det sikre kort og valgt et meget neutralt look. Heldigvis er der rigtig mange der foretrækker denne type design, så man kan vel egentlig godt sige, at Opel har ramt plet overfor sin foretrukne målgruppe. Indvendigt har Opel skruet lidt mere op for detaljerne og hvor en lækker kabinebelysning giver et virkelig godt førstehåndstryk. Specielt belysningen omkring gearstangen er med til at give en utrolig god atmosfære – specielt ved nattekørsel. Selve instrumenteringen kan virke en smule gammeldags med røde digitaltal og forholdsvis simple instrument design – men, det virker og gør kabinen til et udmærket sted at opholde sig. Sæderne er glimrende og du finder nemt en behagelig kørestilling. Pladsen ved forsæderne er god – men, den måtte gerne være bedre ved bagsæderne – specielt når vi sammenligner med konkurrenterne.
Køreegenskaber
Astra køre lidt som den ser ud – og det skal forstås positivt. Opel har valgt det sikre og leverer en bil der har et glimrende miks af sport og komfort. Den ligger super lækkert på vejen på de lange stræk og er sammen med den 1,6 liters CDTi-motor en yderst behagelig makker til en længere familietur rundt i kongeriget. Den 1,6 liters motor yder 136 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 320 Nm ved 2.000 o/min. Når først den er varm er den tyst og behagelig og har masser af overskud på motor- og landevej. Den 6-trins gearkasse i vores testbil leverer præcise og lette skift og virker som et perfekt match. Samtidig har den ifølge Opel et gennemsnitligt brændstofforbrug på hele 25,6 km/l, hvilket vi tror på, da vi opnåede et gennemsnit på 22,8 km/l i testperioden.
Funktionalitet
Et af de steder, hvor bilerne i mellemklassen udkæmper store slag er pladsforholdene. Bagagepladsen vokser og vokser og pladsen ved bagsæderne er efterhånden enorm. Lige på dette punkt kommer Astra Sports Tourer nok lidt til kort i en direkte sammenligning. Astra Sports Tourer har en maksimal bagagerumsvolumen på 500 liter, hvilket lyder af en del - bare ikke i en direkte sammenligning med konkurenterne. Kigger vi ganske kort på tre af dem, så rummer VW Golf Variant 605 liter, Skoda Octavia 610 liter, Peugeot 308 SW 660 liter. Så selvom 500 liter er OK, så er der langt op til de 605-660 liter.
Pris
Hvad med prisen, er den konkurrencedygtig? Vores testbil koster som standard i Enjoy varianten 307.100,-, hvilket må siges at være OK. Men, da Opel så har valgt at give den gas mht. ekstraudstyr i form af Navipakke, Premiumpakke, Komfortpakke, Komfortpakke Plus, bakkamera og blankerudelister – ja, så ender vi på den nette sum af 404.580,-. Det er altså mange penge i en direkte sammenligning med f.eks. Skoda Octavia.
Samlet set
Der er ingen tvivl om, at Opel Astra Sports Tourer er en velkørende bil. Den er med garanti driftsikker og den 1,6 liters diesel med 136 hk er et meget imponerende bekendtskab. Bilen er en fryd og befinde sig i på længere stræk og gør det virkelig imponerende på motor- og landevej. Designmæssigt har Opel valgt det sikre kort og tegnet en bil, der ikke fornærmer nogen men heller ikke bringer sindede i kog over frække detaljer – og det skal den heller ikke. Det er slet ikke meningen. Der, hvor det går lidt galt for Astra Sports Tourer er pladsen, hvis man sammenligner med de direkte konkurrenter. Og så synes jeg personligt, at prisen er for høj. Men, ser man bort fra det, så er Astra anno 2014 altså en virkelig velkørende bil, som jeg ved vil have en stor fanskare.