Den populære Opel Insignia har fået sig en foryngelseskur, så den fortsat kan tage kampen op om kunderne i den spændende mellemklasse for firmabiler. Insignia afløste for år tilbage Opel Vectra og faldt med det samme i købernes smag. Opel havde nemlig tænkt ud af boksen og skabt en bil der var nytænkende, smart designet og som tilmed kørte godt.
Ved introduktionen kunne Insignia fås i tre forskellige varianter, en 4-dørs, en 5-dørs og en stationcar kaldet Sports Tourer. Siden da er endnu en model kommet til, nemlig Country Tourer, som følger stilen fra konkurrenter som allroad fra Audi og Cross Country fra Volvo. Men, det er ikke Country Tourer vi skal kigge på denne gang, det er tværtimod den 5-dørs Insignia. Og der er ikke tale om en indgangsmodel eller en langtløbende diesel version, nej, her er tale om den 2,0 liters turbo med 250 hk, firehjulstræk og automatgear.
Inden vi kigger nærmere på motoren, så lad os lige holde lidt fast i designet. Den 5-dørs Insignia deler nemlig vandene når det drejer sig om designet – eller det vil sige, én del af designet, nemlig bagenden. Den 5-dørs version åbner naturligvis bagruden med op, og det har givet et lidt kluntet design set fra siden og skråt bagfra. Mange vi mødte på vores vej fandt det fjollet og nogle endda skæmmende for resten af bilen. Så spørgsmålet er vel egentlig, om man vægter det praktiske frem for det æstetiske. Hælder man mest til design, så skal man selvfølgelig vælge den 4-dørs model.
Indvendigt er der også sket ting og sager og Insignia byder på smarte features i stor stil. Midterkonsollen er re-designet og indeholder en smart 8” touch screen, hvor du kan betjene bilens funktioner. Vores testbil havde som ekstraudstyr fået monteret en 8” skærm i selve instrumenthuset, som så indeholdt speedometer og diverse info fra bilens mediesystem. En virkelig lækker detalje, som absolut bør tilkøbes. Specielt når prisen kun er 4.900,-.
Bag rattet finder du ganske nemt en behagelig køreposition. Sæderne støtter godt, om end lændestøtten gerne måtte kunne justeres endnu mere. Pladsen ved bagsædet er absolut godkendt og er et behageligt sted at opholde sig. Bagagerummet har plads til 530 liter, hvilket er mere end godkendt i klassen.
Der er dog minusser i kabinen, og det drejer sig om Opels valg af plast til instrumentbordet. Flere steder virker plasten billig, specielt omkring midterkonsollen. Og tager man ved omkring den smarte mus til styring af mediesystemet, så virker det altså ikke vildt imponerende. Her ville jeg gerne have set lidt mere kælen for detaljerne. Specielt når vi om lidt skal til at snakke priser.
Men, inden vi snakker priser, skal vi lige kigge på motoren. Den 2,0 liters Ecotec gør det nemlig rigtig godt. Den er støjsvag, har masser af moment og passer glimrende til den 6-trins automatiske gearkasse. Motoren yder hele 250 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm ved 2.500 o/min. Sammen med det adaptive firehjulstræk sender det Insignia’en af sted på alt slags underlag uden problemer. Accelerationen føles dog ikke overvældende og en lidt bedre lyd ved fuld acceleration kunne have været en skøn detalje. Men, Opel har valgt at satse på en mere afslappende form for acceleration, hvilket så absolut henvender sig til folk der kører langt og ønsker så behagelig og afslappende tur som muligt – for det er nemlig det Insignia 2,0 T kan. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på 8,4 sekunder, hvilket ikke er hurtigt de 250 hk taget i betragtning. Men, firehjulstrækket vejer og det kan mærkes. Men, til gengæld giver firehjulstrækket nogle svingegenskaber, der så absolut er godkendt. Her er Insignia virkelig imponerende – det skal Opel have store roser for.
Insignia skal konkurrerer med Ford Mondeo, VW Passat og Mazda 6. Og i det selskab skal den holde nogle skarpe priser, hvis den vil være med. Opel har valgt at starte prisen for Insignia ved 299.900,-. Her er der tale om en 1,4 liters turbo med 140 hk og Edition udstyr. Billigste diesel-model koster 339.900,- og er udstyret med en 2,0 liters CDTI-motor med 120 hk og Edition udstyr. Vores testbil var så tæt på toppen, som vi kan komme, uden at bevæge os over i OPC land. Basisprisen er 547.400,-, dertil kommer ekstraudstyr i form af navigation, nøglefri adgang, parkeringssensor med parkeringsassistance, bakkamera, læderindtræk, BOSE lydsystem, 8” skræm i instrumenthuset og OPC line designpakke. Med alt udstyr ender prisen på 662.080,-, hvilket er mange penge, men samtidig også ualmindelig tæt på konkurrenternes priser for et tilsvarende køretøj. Og her er der i de fleste tilfælde tale om biler uden firehjulstræk.
Den nye Insignia er en værdig konkurrent til de andre modeller i den populære mellemklasse for firmabiler. Den er ikke fejlfri og jeg savner lidt kælen for detaljerne. Men, den kraftige 2,0 liters turbomotor imponerer sammen med automatgearet og firehjulstrækket, hvilket gør den yderst behagelig. Om du vælger 4-dørs, 5-dørs eller Sports Tourer er helt op til dig. Motoren og køreegenskaberne er nemlig de sammen, og i dette tilfælde, så er det her dit fokus skal være. For det er det, som imponerer.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 1.998 |
Antal HK | 250 |
Drejningsmoment (Nm) | 400 |
Drivende hjul | 4x4 |
Antal gear | 6A |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 8,4 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | 8,9 |
CO2-emission (g/km) | 194 |
Bagagerumskapacitet (l) | 530 |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 2.500 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 12,0 |
Forbrug målt (km/l) | 12,2 |
HK målt ved Omdr. | 5.300 |
Tankkapacitet (l) | 70 |
Tophastighed (km/t) | 245 |